Autor: Jaroslav Nenadál, Darja Noskievičová, Růžena Petříková, Jiří Plura, Josef Tošenovský
Vydavatelství: Management Press, Praha, 2008.
Publikace zkušených autorů a,předních domácích odborníků v oboru
managementu jakosti a pedagogů z katedry kontroly a řízení jakosti VŠB-TU
Ostrava představuje přehled základních principů a koncepcí moderního managementu
jakosti i klíčových aspektů této významné součásti managementu organizací.
Představuje postupy, metody a nástroje využitelné v práci vrcholových manažerů,
ve fázích návrhu a vývoje produktů, nakupování a spolupráce s dodavateli, při
vlastní realizaci výrobků a služeb, stejně jako ve fázích spojených s dodáváním
produktů zákazníkům. Průřezovými oblastmi jsou ekonomické úvahy spojené s
managementem jakosti, rozvojem znalostí zaměstnanců, aplikace tzv. procesního
přístupu k managementu jakosti, popis forem přezkoumávání výkonnosti systémů
managementu jakosti, metodologie zlepšování, předpoklady dosahování podnikové
excelence a rozvojové trendy managementu jakosti. Výklad jednotlivých kapitol je
doprovázen mnohými příklady dobré praxe. Zvýšený důraz autoři monografie kladou
na úlohu „lidského faktoru“ a komunikace v managementu jakosti a rovněž na téma
integrace systémů managementu a přechodu od managementu jakosti k jakosti
managementu. Obsah i pojetí knihy tohoto špičkového autorského týmu věrně
odrážejí postavení jakosti a managementu jakosti v dnešní praxi organizací – z
jakosti se stal doslova imperativ, který nemůže být ignorován v žádné z oblastí
života. Nutnost snažit se ze všech sil o zvyšování spokojenosti všech
zainteresovaných stran (zákazníků atd.) prostřednictvím naplňování náročných
strategických záměrů, snižování nákladů a zlepšování výkonnosti procesů, potřeba
dělat věci rychle a hned napoprvé dobře se staly konstantou, ať se nám to líbí
nebo ne. Kniha, určená profesionálům v oboru managementu jakosti, pracovníkům
vrcholových vedení organizací a dalším manažerům v organizační praxi, jakož i
studentům vysokých a vyšších škol, tak podává ucelený pohled na problematiku
moderního managementu jakosti i na možnosti, kterých v tomto směru mohou
organizace různého typu a zaměření využít.
Autor: Jiří Plura
Vydavatelství: Computer Press, Praha, 2001.
Kniha se zaměřuje na ucelený výklad postupů a nejdůležitějších metod a nástrojů plánování a neustálého zlepšování jakosti. Jsou vysvětleny principy metod, uvedeny postupy jejich použití, včetně omezujících podmínek a je diskutována interpretace dosažených výsledků. Jsou analyzovány vhodné aplikace metod a uvedeny praktické příklady. Jedná se o původní zpracování uvedené problematiky, jež se opírá o nejnovější poznatky v dané oblasti a praktické zkušenosti autora.
První dvě kapitoly - „Plánování jakosti“ a "Neustálé zlepšování jakosti“ - jsou věnovány významu těchto aktivit, jejich vazbám na požadavky na systémy managementu jakosti a používaným metodickým postupům. Pozornost je mimo jiné věnována postupům zdokonaleného plánování jakosti výrobků, různým přístupům k neustálému zlepšování jakosti, metodice zlepšování Quality Journal, strategii Six Sigma a metodice řešení problémů Global 8D.
Třetí kapitola knihy je věnována metodě QFD, která představuje strukturovaný přístup pro stanovení požadavků zákazníka a jejich transformaci do dalších stádií plánování jakosti produktů a procesů. Jsou uvedeny používané aplikace metody QFD (Dům jakosti, čtyřmaticový přístup, matice matic) a postupy zpracování a kvantitativního vyhodnocení.
Čtvrtá kapitola se zabývá problematikou přezkoumání návrhu, které představuje systematické zkoumání návrhu prováděné s cílem vyhodnotit jeho způsobilost plnit požadavky na jakost, identifikovat problémy, pokud existují, a navrhnout postup jejich řešení.
Pátá kapitola knihy je věnována metodě FMEA, která je velice efektivní metodou prevence nejakosti, založenou na týmové analýze možností vzniku vad u posuzovaného návrhu výrobku nebo procesu, ohodnocení jejich rizika a návrhu a realizaci opatření vedoucích ke zlepšení jakosti. Je uveden detailní postup zpracování FMEA návrhu výrobku a FMEA procesu.
Šestá kapitola se zabývá metodou analýzy stromu poruchových stavů (metoda FTA). Jsou uvedeny principy metody a postup zpracování a vyhodnocení.
Sedmá kapitola knihy je věnována problematice hodnocení způsobilosti procesů a výrobních zařízení. Detailně je zpracován praktický postup hodnocení způsobilosti procesu, jsou analyzovány používané indexy způsobilosti a jejich vypovídací schopnost a jsou uvedeny postupy odhadu očekávaného výskytu neshodných výrobků. Pozornost je věnována postupům v případě nedodržení omezujících podmínek, intervalovým odhadům indexů způsobilosti a způsobům hodnocení způsobilosti v případě neměřitelných znaků jakosti.
Osmá kapitola knihy se zabývá analýzou systémů měření. Jsou definovány základní statistické vlastnosti systémů měření a detailně rozpracovány postupy hodnocení systémů měření pomocí indexů způsobilosti a hodnocení opakovatelnosti a reprodukovatelnosti měření (R&R analýza).
Devátá kapitola je věnována skupině sedmi nových nástrojů managementu jakosti: afinitnímu diagramu, diagramu vzájemných vztahů, systematickému diagramu, maticovému diagramu, analýze údajů v matici, diagramu PDPC a síťovému grafu. Jsou uvedeny jejich principy, postupy použití a příklady praktických aplikací.
Desátá kapitola knihy se zabývá skupinou sedmi základních nástrojů managementu jakosti: vývojovým diagramem, diagramem příčin a následku, formulářem pro sběr údajů, Paretovou analýzou, histogramem, bodovým diagramem a regulačním diagramem. Rovněž zde jsou uvedeny jejich principy, postupy použití a příklady praktických aplikací.
Kniha je určena širokému spektru odborníků, působících v oblasti managementu jakosti, pracovníkům podílejícím se na zavádění, udržování a neustálém zlepšování systémů managementu jakosti, pracovníkům předvýrobních etap, vedoucím pracovníkům na všech úrovních řízení, studentům oboru řízení jakosti a dalších technických a ekonomických oborů a všem, kteří usilují o dosažení spokojenosti zákazníků a co nejlepší výsledky podnikání.
Autor: Jaroslav Nenadál
Vydavatelství: Management Press, Praha, 2004.
Cílem této publikace je poskytnout všem manažerům, poradcům, auditorům, ale i studentům vysokých škol návody, jak systémová měření v managementu jakosti realizovat v praxi a jak nakládat se získanými daty v zájmu dalšího rozvoje systému managementu jakosti.
V úvodních kapitolách jsou vysvětleny základní principy moderních systémů managementu jakosti, pojem a obsah měření v těchto systémech a požadavky na systémy managementu jakosti v kontextu norem ISO 9000, resp. podle EFQM Modelu Excelence.
Podstatná část knihy je věnována problematice vybraných systémových měření a postupům měření spokojenosti a loajality externích zákazníků, včetně netradičního zkoumání hodnoty pro zákazníka. Analýzu hodnoty pro zákazníka je možné využít i pro porovnávání vlastní výkonnosti s vybranými partnery, tj. k benchmarkingu. Jeho principům, postupům i etickým pravidlům patří další kapitola knihy. Některé nové pohledy na finanční analýzy v managementu jakosti jsou prezentovány zejména s ohledem na potřebu hledání příležitostí ke snižování ztrát. Pozornost je rovněž věnována některým aspektům měření výkonnosti různých procesů uvnitř organizací a sebehodnocení, tedy měření vyzrálosti manažerských systémů. V závěrečných kapitolách jsou uvedeny zásady měření výkonnosti systémů managementu jakosti a jsou naznačeny způsoby využití údajů ze systémových měření pro objektivizaci rozhodovacích procesů na úrovni vrcholového vedení.
Publikace se snaží nejen objasnit teoretické souvislosti a zásady systémových měření, ale zejména to, proč a jak tato měření v organizacích aplikovat. Má proto všechny předpoklady k tomu, aby se stala užitečnou pomůckou pro ty, kteří se zabývají managementem jakosti, popř. podnikovým managementem vůbec.
Autor: Jaroslav Nenadál
Vydavatelství: Management Press, Praha, 2006.
Jedním z principů moderního managementu je i zásada
rozvoje vzájemně prospěšných vztahů s dodavateli. Tato zásada je definována jak
v souboru norem ISO ř. 9000, tak i v koncepci různých modelů excelence.
Kniha vychází z poznání, že v českém prostředí je uvedený
princip jen velmi málo systémově rozpracován do každodenních aktivit organizací
a že v praxi jsou vztahy mezi odběrateli a dodavateli často velmi napjaté,
nekorektní a zatížené mnohými stereotypy a předsudky. V jednotlivých kapitolách
jsou charakterizovány základní procesy managementu partnerství s dodavateli,
jako např.:
- uplatňování politiky a strategie vztahů s dodavateli,
- definování požadavků na dodávky a dodavatele,
- hodnocení a výběru dodavatelů,
- společné plánování a poskytování technické pomoci dodavatelům,
- posuzování vyzrálosti systémů managementu u dodavatelů,
- ověřování shody dodávek,
- společné projekty zlepšování,
- opakované hodnocení výkonnosti dodavatelů,
- komunikace a motivace dodavatelů,
- administrativa v programech partnerství s dodavateli a
- postupy zavedení a rozvoje programů partnerství s dodavateli.
Každá z kapitol je vždy doprovázena případovou studií a příklady z praxe, které ilustrují na konkrétních
případech obecně platné postupy. Svým pojetím kniha velmi významně překračuje
rámce tradičně chápaných procesů nakupování a vytváří základnu pro novou kvalitu
vztahů mezi obchodními partnery.
Kniha je určena všem manažerům organizací jakéhokoliv zaměření a velikosti, kteří se podílejí na rozvoji
systémů řízení, včetně rozvoje procesů nákupu a dodávání.
Autor: Růžena Petříková a kol.
Vydavatelství: Professional Publishing, Praha, 2007.
Předložená publikace je mírně modifikovanou a rozšířenou verzí učebnice, vydané společností DT Ostrava závěrem
roku 2006 pro své odborné kurzy a semináře, týkající se problematiky rozvoje a
řízení lidských zdrojů (Lidé v celopodnikovém řízení, viz výše).
I v této publikaci úvodní
kapitoly pojednávají postupně o globalizaci, integrovaných systémech řízení
s akcentem na oblast komplexní podnikové integrace. Další kapitoly pak řeší
problematiku systémového myšlení a systémových přístupů, významu osobní kvality,
problematiku mezilidských vztahů, sociálního kapitálu, etických principů
podnikání a konečně přinášejí i nový pohled na problematiku CSR – společenské
odpovědnosti organizací.
V předložené publikaci najdete
rovněž kapitoly dotýkající se podnikového řízení znalostí, včetně některých
možností zlepšování prostřednictvím lidí.
Oficiálně je zde rovněž
představen originální model řízení PERMANET (PERformance oriented MANagement
system for ENTerprises) – řízení orientované na podnikovou výkonnost. Model
obsahuje několik oblastí, ze kterých si každý podniky zvolí ty oblasti, které
jsou aktuálně relevantní pro zvýšení výkonnosti pro první fáze implementace.
Systém je orientován na výsledky, nástroje a způsoby dasahování jsou řešeny
v alternativách. Jednoduše řečeno - model PERMANENT klade hlavní důraz na
jednoduchost, přehlednost a výsledky.
Závěrečnou kapitolou je stať
interpretující vybrané principy systému řízení Baťa v současné podnikové praxi.
Pozorný čtenář má tak možnost porovnat dnešní moderní (často jenom módní)
přístupy k řízení podniků se systémem, který postupně vznikal koncem
devatenáctého a v prvé třetině dvacátého století ve Zlíně, kde z nepatrných
základů vyrostla firma s celosvětovou působností. Firma založená na etických
principech služby, na špičkové technické a technologické úrovni, s vysokou
úrovní řízení a životním standardem zaměstnanců firmy.
Publikaci možno doporučit všem zájemcům o moderní systémy řízení vycházející nejen ze
zahraničních zdrojů a zkušeností, ale rovněž z našich bohatých domácích tradic.
Autor: Růžena Petříková a kol.
Vydavatelství: DTO, Ostrava, 2006.
V současnosti se stěžejní podmínkou úspěšnosti
podnikání stává nejen národně, ale velmi často i mezinárodně srovnatelná úroveň
znalostí a dovedností lidí – zaměstnanců, včetně optimální míry jejich sociální
odpovědnosti, etické a morální vybavenosti. Proto bude tato publikace opakovaně
věnována aktuálním novinkám v oblasti rozvoje a řízení lidí, tentokráte
s podtextem „Multikulturní dimenze podnikání“. Tato orientace je zvolena
záměrně, neboť základní povědomí o kulturní dimenzi fúzujících zahraničních
společností je chabé. Zatímco v zahraničí je tato stránka „soužití“
studována s rostoucí intenzitou, u nás jde o disciplínu dosud značně
podceňovanou, zejména pak pokud jde o úroveň praktického podnikání. I pro české
podniky se však velmi brzy stane nutností to, co je nejen pro velké nadnárodní
koncerny, ale v současnosti i pro každou excelentní firmu nezbytné už
dnes. Zkrátka, je zapotřebí si uvědomit, že kulturní rozdíly zde jsou, a
nezbývá než je respektovat, což znamená mít o nich alespoň základní povědomí.
Dokonce to došlo tak daleko, že někteří odborníci na management tvrdí, že
rozhodující kompetencí manažera zítřka nebudou ani tak jeho odborné znalosti a
dovednosti, ale spíše schopnost přizpůsobit se lidem často zcela odlišných
kultur (detailněji kapitola „Interkulturní komunikace“).
Jak dokumentuje sám název „Lidé
v celopodnikovém řízení“, celá publikace jde výrazně nad rámec prostých
izolovaných systémů řízení, ba dokonce i nad rámec samotných integrovaných
systémů řízení (IMS), kterými chápeme známou triádu QMS – EMS – OH/SAS.
Neodmyslitelnou součástí budou proto kapitoly zabývající se mimořádným významem
informace a komunikace pro zabezpečení synergie, neboť přímá a otevřená
komunikace, v současnosti zakotvena v těch nejaktuálnějších
standardech a dokumentech EU, je často tou jedinou cestou řešení řady problémů
nejen mezi jednotlivými státy, kulturami, ale především i vně a uvnitř našich
podniků a firem. To pak samozřejmě znamená zmínit se o všech souvisejících
aspektech řízení napříč podnikovým spektrem, ať už se jedná o problematiku
manažerského rozhodování, mezilidských vztahů v podnikání, společenské
odpovědnosti organizací, trvale udržitelného rozvoje, nových přístupů
k pracovní motivaci, v neposlední řadě pak rovněž o problematiku korupce
a etiky v podnikání, apod.
Kniha je určena nejen všem podnikovým manažerům, personalistům, ale
rovněž pedagogům, lektorům, studentům našich VŠ a univerzit.
Autor: Šnajdr, I. – Hercík, P. - Vítková, R. – Petříková, R. – Vápeníček, A.
Vydavatelství: DTO, Ostrava, 2006.
Trh je stále tvrdší a nesmlouvavější k těm, kteří
nejsou připraveni. Střední a malé podniky ještě před pár lety vyjadřovaly
nezájem a neochotu zapojit se do „certifikačního dění“. Domnívali se, že pro
jejich potřebu je to zbytečný přepych. Dnes se situace výrazně mění i
v této oblasti. Výsledky analýz signalizují, že i management těchto malých
a středních podniků začíná vnímat podnikové systémy řízení jako významné
nástroje ovlivňující úspěšnost, získávání a udržení zákazníků, udržení a
rozšíření tržních pozic, efektivní řízení všech podnikových procesů, stejně
jako schopnost podniku plnit všechny legislativní požadavky.
Ústřední problematikou jedné
z nejnovějších brožur publikační řady NPJ je proto hodnocení efektivnosti
certifikovaných systémů u malých a středních podniků a u jejich odběratelů po 3
letech od vydání certifikátu.
Předložená publikace představuje
kompaktní soubor úvah o smyslu a možnostech uplatňování systému managementu
malého a středního podniku, orientovaného na kvalitu a konkurenceschopnost.
Nejen managementu MSP, ale i posluchačům VŠ a univerzit, příp. doktorandům,
kteří připravují své závěrečné práce, může tato publikace poskytnout řadu
užitečných námětů k úvahám, a to jak v případě podniků/firem, které
mají jakýkoliv ze systémů již zaveden, čí se k tomuto kroku teprve
připravují.
Velmi zajímavá jsou závěrečná
doporučení směrem ke státní správě, podnikatelské samosprávě, podnikatelům a
spotřebitelům – tedy k tlakům, které výrazně ovlivňují tržní prostředí, ve
kterém sektor MSP operuje.
Uvedená publikace tak má ambici stát se jednak účelovou učebnicí pro
podnikové manažery, pedagogy, posluchače VŠ a univerzit, jednak praktickým
návodem pro pracovníky státní správy, kteří mají jak kvalitu, tak potažmo i
podnikání podporovat. V tomto smyslu předložená publikace přispívá jednak
k všeobecné osvětě, jednak by měla poskytovat specifické informace, které
by mohly pomoci k dosažení excelentních výsledků i v prostředí malého
a středního podnikání.
Autoři: Josef Tošenovský a Darja Noskievičová
Vydavatelství: Montanex, 2000, Ostrava.
Publikace, jak již název napovídá, je zaměřená na možnosti využití statistických metod v podnikové praxi.
Publikace má celkem 350 stran a je členěna do sedmi kapitol:
- Pravděpodobnost a matematická statistika.
- Plánování experimentů.
- Analýza rozptylu.
- Taguchiho metody on-line.
- Statistická regulace procesu.
- Hodnocení způsobilosti.
- Statistická přejímka.
Publikace obsahuje ukázkové příklady a je dobře srozumitelná i statistickým neprofesionálům.
Autoři: Jaroslav Nenadál, Darja Noskievičová, Růžena Petříková, Jiří Plura, Josef Tošenovský
Vydavatelství: Management Press, Praha, 2002.
Publikace by měla všechny zájemce seznámit s moderními trendy rozvoje managementu jakosti v podnicích a poukázat na mnohé techniky, postupy a nástroje, které významně zvyšují účinnost této části podnikového managementu.
Co čtenář v této publikaci nalezne?
V první kapitole především úvodní poznámky a vysvětlení významu jakosti v tržním prostředí. Druhá kapitola pak uvádí přehled různých koncepcí managementu jakosti a definuje obecné postupy jeho účinnosti. Ty jsou konkretizovány v dalších částech. Následující dvě z nich jsou věnovány klíčovým otázkám účasti vrcholového vedení a zvažování ekonomických aspektů v systémech jakosti. A poté se autoři věnují dílčím oblastem managementu jakosti v předvýrobních etapách, zásobování, výrobě i povýrobních činnostech, aby vzápětí zdůraznili rozhodující roli člověka ve všech zmiňovaných procesech. Zvláštní pozornost je věnována metodologii zlepšování jakosti, problematice zabezpečování jakosti v sektoru služeb i vazbách mezi managementem jakosti a environmentálními systémy řízení. Významnou část publikace pak tvoří výklad zaměřený na seznámení se s mnohými metodami a nástroji, jež byly pro účely managementu jakosti přímo rozvinuty nebo upraveny.
Tím novým, co druhé vydání knihy přináší, je především charakteristika a výklad hlavních požadavků souboru nových norem ISO 9000:2000 na systémy managementu jakosti. Dále pak popis Modelu excelence EFQM z roku 1999 a další novinky týkající se problematiky rozvoje odborné způsobilosti lidí a posuzování efektivnosti výcviku, nové zkušenosti s aplikací nástrojů plánování a zlepšování jakosti, zejména v případě metody FMEA, nové poznatky týkající se volby vhodných regulačních diagramů atd.
Autoři: Růžena Petříková a kol.
Vydavatelství: Dům techniky Ostrava, spol. s r.o., 2002,Ostrava.
Předložená publikace, která je volným pokračováním publikace "Jakost a lidský faktor - sociální dimenze jakosti", je dílem kolektivu odborníků - osobností, kteří ač z odlišného prostředí a často i odlišných názorů jsou svorně přesvědčeni o jednom, že jakýkoliv podnik dělají pouze lidé - zaměstnanci, vedoucí zaměstnanci a zákazníci. Že úspěch a prosperita té které organizace závisí na způsobu a kvalitě jejich myšlení, jejich znalostech a schopnostech a vychází zejména z jejich osobní angažovanosti a loajality. Právě tito "lidé" jsou neustálým zdrojem inspirace a poučení, úspěch podnikání je z velké části postaven na jejich okamžitých tvůrčích nápadech a názorech.
V současnosti je již dostatečně vžitý názor, že podniky trvají, když se mění. Změnami však musí projít nejen řízení obecně, ale především sami lidé - zaměstnanci na všech podnikových úrovních. Musí se umět orientovat v současném světě znalostí, rozpoznat příležitosti v pravý čas, uplatňovat prvky vůdcovství, kde je to zapotřebí, musí mít nezbytné osobnostní vlastnosti od těch vysoce odborných počínaje, etikou a morálkou konče.
V těchto souvislostech je proto koncipována i předložená publikace jako skromná pomoc všem uvedeným změnám, využívající nejen všech dostupných moderních metod a technik podnikových systémů řízení s akcentem na oblast řízení lidských zdrojů, ale v některých aspektech i tvůrčího odkazu jednoho ze zakladatelů světového podnikání T. Bati. Velkého českého podnikatele, který řadu z těchto metod řízení nejen rozvinul a zdokonalil, ale dokonce celou řadu dílčích systémů podnikového řízení vzájemně propojil, aby tak už ve své době vytvořil historický základ tzv. komplexní podnikové integrace, bez které již není možné, v dnešním globálním světě nové ekonomiky, konkurovat.
Publikace má celkem 241 stran a je členěna do osmi kapitol:
- Poslání jakosti v konkurenci globálního světa.
- Aktuální problémy řízení lidských zdrojů.
- Lidé a rozvoj jejich znalostí v kontextu současných trendů jakosti.
- Od integrace systému managementu jakosti k celopodnikové integraci.
- Baťův systém řízení.
- Od učící se organizace ke znalostní společnosti.
- Knowledge management v managementu jakosti.
- Vzdělávání a management jakosti.
Autoři: Jaroslav Nenadál, Darja Noskievičová, Růžena Petříková, Jiří Plura, Josef Tošenovský, David Vykydal
Vydavatelství: DT Ostrava, 2005, Ostrava.
Výtah z lektorského posudku
Moderně pojímané systémy managementu jakosti jsou založeny na využívání informací. Kromě základních informací o podmínkách a průběhu procesů realizace produktů a informací o parametrech produktů stále častěji vyžadují doplňující informace týkající se výkonnosti systému, výkonnosti procesů, výkonnosti dodavatelů, výkonnosti konkurence. Dále informace týkající se spokojenosti externích zákazníků, spokojenosti zaměstnanců, efektivnosti zlepšování apod.
Čtenář v předložené publikaci získá téměř kompletní a vyčerpávající informaci o problematice měření/vyhodnocování v systémech managementu jakosti uzpůsobenou pro praktické použití. Za užitečné pokládám doporučení pro realizaci, popř. zkušenosti s realizovaným měřením/vyhodnocováním, uvedená v závěru jednotlivých kapitol.
Za významný přínos považuji zařazení problematiky Sebehodnocení do obsahu publikace. Autorům se podařilo výstižným způsobem přiblížit metodiku a možnosti tohoto velmi účinného, zatím ale v praxi ne příliš využívaného, komplexního způsobu měření a hodnocení činnosti organizace.
Hodnocení způsobilosti procesů a výkonnosti procesů s ohledem na dosahovanou jakost, již samo o sobě dává tušit, že čtenáři poskytuje téměř vyčerpávající přehled o současných možnostech hodnocení výkonnosti procesů. Tato kapitola je doplněna rozsáhlým seznamem použité literatury, z nichž autoři při zpracování této kapitoly čerpali.
Závěrem konstatuji, že publikací "Metody a procesy měření v systému managementu jakosti" autorů Katedry kontroly a řízení jakosti FMMI VŠB-TU Ostrava pod vedením prof. Nenadála, se čtenáři dostává do rukou hodnotná pomůcka sloužící k usnadnění zavedení měření v systémech managementu jakosti do technické praxe.
Doc. Ing. Milan Hutyra, CSc.
Tuto učebnici si můžete objednat přímo e-mailem na adrese:
dtostrava@dtostrava.cz
nebo
Helena Ličková
Dům Techniky Ostrava spol. s r.o.
Mariánské náměstí 5
709 28 Ostrava - Mariánské Hory
tel.: 596 625 451
Autoři: Růžena Petříková a kol.
Vydavatelství: Professional publishing, 2010
V současnosti se stěžejní podmínkou úspěšnosti podnikání stává nejen národně, ale
velmi často i mezinárodně srovnatelná úroveň znalostí a dovedností lidí –
zaměstnanců, včetně optimální míry jejich sociální odpovědnosti, etické a
morální vybavenosti, doprovázející každou výraznější změnu podnikového klimatu.
Dnes již existuje řada příkladů, kdy organizace úspěšně zavádějí do svých
procesů nejrůznější prvky znalostního managementu (tedy knowledge managementu,
česky také managementu znalostí či řízení znalostí, jak se tento obor v
literatuře také označuje), i když je zapotřebí si se vší důraznosti uvědomit, že
v této oblasti lze zásadnějších přínosů dosáhnout až na základě synergického
efektu, kdy se různé aktivity v oblasti znalostního managementu podporují, a tím
umocňují navzájem. Už není výjimkou, že nejedna z excelentních společností, ty
české nevyjímaje, demonstruje svůj úspěch právě díky vhodné integraci sdílení
znalostí, chytrých praktik a dalších podpůrných metod, technik, technologií. Na
praktických příkladech postupně uvidíte, že to není vždy jednoduchá cesta.
Autor: Jaroslav Nenadál, David Vykydal, Petra Halfarová
Vydavatelství: Management Press, Praha, 2011.
S pojmem, resp. s metodou benchmarkingu se v české podnikové praxi dosud spojuje mnoho nedorozumění, nejasností, omylů, pochybností, falešných představ i dezinterpretací.
Nová a v našem prostředí dosud stále ojedinělá monografie předního domácího odborníka Jaroslava Nenadála a jeho spolupracovníků Davida Vykydala a Petry Halfarové
"Benchmarking – mýty a skutečnost. Model efektivního učení se a zlepšování" si klade za cíl rozptýlit tyto s benchmarkingem asociované mýty a benchmarking představit jako vysoce efektivní formu učení se z „lepší praxe“,
která organizacím působícím prakticky ve všech odvětvích a vystavovaným neustálým tlakům na zlepšování, inovace a změny pomáhá dosahovat trvalé konkurenceschopnosti,
a to díky účinnému a včasnému upokojování nároků a potřeb jednotlivých zainteresovaných stran, při dosažení optimální jakosti výkonů a s co nejmenší spotřebou zdrojů (s co nejnižšími náklady).
Kniha ukazuje podstatu benchmarkingu, jeho formy a typy (modely), shrnuje jeho význam, přínosy, etické zásady (kodexy) a představuje i reprezentativní zkušenosti s ním.
Přesvědčivě dokládá, proč bychom měli benchmarking považovat za metodu strategického managementu, a přináší doporučení,
jak benchmarking iniciovat, plánovat, provádět a jak přezkoumávat jeho výsledky a zjištění a jak benchmarking dále rozvíjet.
Autoři: Josef Tošenovský
Vydavatelství: DTO, Ostrava, 2007.
Kniha se zabývá hodnocením způsobilosti procesů a to ze dvou úhlů pohledu:
- technologické hodnocení, kdy se sleduje schopnost procesu udržet cílovou hodnotu T a současně se hodnotí míra
variability kolem T,
- ekonomické hodnocení, kdy se vyčíslují finanční ztráty, způsobené nekvalitou v (a).
Ústředním mottem knihy je „Najdi svůj problém a vyřeš ho“, jinými slovy, čtenář, pokud nemá zájem číst celou knihu, může
vyhledat svůj typ problému (v rejstříku, obsahu nebo seznamu problémů) a způsob jeho řešení.
Tento přístup vyžaduje:
- zpracovat problematiku hodnocení způsobilosti ve značné šíři, aby byly
pokryty nejrůznější typy výrobních procesů: kniha obsahuje všechny zásadní
poznatky publikované ve světě do roku 2005;
- najít způsob, jak příslušné postupy předložit, ale přesně:
každý algoritmus je ilustrován na řešených příkladech, kterých je v knize více
než 100;
- uspořádat text tak, aby v něm byla co nejlepší orientace: kniha je rozdělena klasicky do kapitol, kterými je však
čtenář provázen netradičním způsobem-formou otázek a odpovědí, kterých je v knize 180;
- poskytnout software, který daný problém řeší: součástí knihy je program Capa, se
kterým si může čtenář nacvičit řešení kteréhokoliv typu problému.
Autor: Prof. RNDr. Josef Tošenovský, CSc.
Učebnice přináší všechny podstatné informace o dvou nejdiskutovanějších strategiích posledních let: o strategii Six Sigma, která je hitem posledních let v řízení největších podniků v USA a Balanced Scorecard, metodiky sestavení, zavádění, řízení a hodnocení strategického plánu rozvoje organizace, který má vést k řádovému zlepšení finančního stavu organizace. Tato metoda umožňuje komplexní hodnocení současného i budoucího stavu a to včetně organizací, poskytujících služby. Učebnice je psána stručně a velmi přehledně: obsahuje výklad nejdůležitějších pojmů, jejich ilustrace na grafech nebo příkladech, přehled nejvýznamnějších metod a nástrojů, používaných v Six Sigma, řešené ilustrační příklady, kontrolní otázky a test u každé kapitoly.
Hypertextová forma knihy (CD) byla volena z několika důvodů:
a) umožňuje připojit k učebnici demoverze programů,
b) může být každoročně aktualizována o nejnovější poznatky, které doplní metody a nástroje, uvedené v této knize,
c) umožňuje zařadit za každou kapitolou interaktivní testy, aby si čtenář udělal představu, jak učební text zvládl,
d) umožňuje přejít od textu k Excelu a řešit zadané úlohy,
e) umožňuje využít CD pro školení.
Struktura učebnice
Učebnice je sestavena tak, aby mohl zájemce získat rychle potřebné znalosti.
Členění učebnice:
1. Základní informace
1.1 Co je Six Sigma
1.2 Co přinese Six Sigma
1.3 Co vyžaduje zavedení Six Sigma
1.4 Infrastruktura Six Sigma
1.4.1 Co znamená zavedení Six Sigma
1.4.2 Jak se provádí změny procesu
1.4.3 Infrastruktura Six Sigma
1.4.4 Kdo zabezpečuje implementaci Six Sigma
1.4.5 Řízení projektu Six Sigma
1.4.6 Finanční analýza procesu
Tato část je věnována výkladu základních pojmů, principů a srovnání Six Sigma s některými známými metodami. Diskutuje se také, kdo konkrétně provádí implementaci Six Sigma, kolik pracovníků je potřeba a jakou přípravu by měli absolvovat.
V dalších kapitolách se pak popisuje, jaké nástroje používá Six Sigma a jaký je metodický postup zavádění Six Sigma.
2. Nástroje Six Sigma
2.1 Význam měření
2.2 Vybrané nástroje Six Sigma
2.2.1 Vývojový diagram / Mapa procesu
2.2.2 Matice příčin a následků
2.2.3 Analýza systému měření (R&R)
2.2.4 Hodnocení způsobilosti
2.2.4.1 Program Capa (demoverze)
2.2.4.2 Deset chyb při hodnocení způsobilosti v grafech a příkladech
2.2.5 FMEA
2.2.6 Speciální metriky
2.2.7 DOE
2.2.8 Kontrolní plány
2.3 Přehled nástrojů Six Sigma
2.4 Harmonogram tvorby Six Sigma
2.4.1 Etapy zavádění Six Sigma
2.4.2 Posloupnost hlavních kroků při zavádění Six Sigma
Strategie Six Sigma používá jen ty nástroje, které vedou rychle a účinně k řešení problémů. Řadu dosud používaných metod vynechává, ty nejúčinnější však využívá v plné šíři a hloubce. Kromě toho zavedla některé specifické prostředky a ukazatele měření jakosti.
O těchto nástrojích pojednává druhá kapitola.
3. Metodika zavádění Six Sigma
3.1 Výkonné vedení
3.2 Soustředěnost na zákazníka
3.3 Strategické cíle
3.4 Projektový plán
3.5 Výběr pracovníků
3.6 Měření
3.7 Kultura organizace
3.8 Komunikační plán
3.9 Plánování
3.10 Prezentace výsledků
3.11 Vzdělávání pracovníků
Protože úspěšnost zavedení Six Sigma závisí na řadě faktorů, jsou ve třetí kapitole vyjmenovány ty, které jsou považovány za klíčové. Jsou seřazeny v pořadí podle důležitosti.
4. Balanced Scorecard
4.1 Co je BSC
4.2 Obecné principy budování BSC
4.3 Finanční perspektiva
4.4 Zákaznická perspektiva
4.5 Perspektiva interních procesů
4.6 Perspektiva učení se a růstu
Bližší informace: josef.tosenovsky@vsb.cz
Cena učebnice je 630 Kč včetně DPH + poštovné.
Tuto učebnici si můžete objednat přímo e-mailem na adrese:
dtostrava@dtostrava.cz
nebo
Helena Ličková
Dům Techniky Ostrava spol. s r.o.
Mariánské náměstí 5
709 28 Ostrava - Mariánské Hory
tel.: 596 625 451
Nenadál, J. - Petříková, R. - Schupkeová, L.: Integrované manažerské systémy. Ostrava, DTO, 1999, 110 s.
Petříková, R.: Jakost a lidský faktor. DTO. Ostrava 1996, 97 s.
Nenadál, J.: Ekonomika jakosti v praxi. 2. rozšířené vydání. MASM. Žilina 1996, 134 s.
Tošenovský, J.: Hodnocení způsobilosti výroby od A do Z. DTO. Ostrava 1996, 90 s.
Tošenovský, J.: Náklady na jakost a jejich minimalizace Taguchiho metodami. DTO. Ostrava 1995, 115 s.
|