Certifikace personálu a její role v řízení lidských zdrojů

Prof. Ing. Jaroslav Nenadál, CSc.
Katedra kontroly a řízení jakosti, VŠB-TU Ostrava

Úroveň manažerských systémů a prosperita firem je v současnosti limitována zejména vědomostmi a schopnostmi svých zaměstnanců. Zaměstnanců, kteří by měli být neobyčejně zruční ve sběru dat o všech podnikových procesech, v jejich analýzách, v experimentování, aplikaci nejnovějších poznatků v praxi a v používání mnohých speciálně vyvinutých metod managementu. Jen díky erudici svých zaměstnanců jsou firmy schopny neustálého zlepšování procesů, jež jsou navíc orientovány výhradně na zkoumání a uspokojování potřeb zákazníků.

Neustále se zvyšující požadavky na úroveň znalostí však nejsou jediným důvodem toho, že se v celosvětovém měřítku intenzívně hledají adekvátní formy ověřování schopností lidí. Mezi další faktory, které je nutné brát v této souvislosti do úvahy patří:

  1. prosazující se filozofie tzv. "učícího se podniku", kterou si osvojují mnohé podniky, snažící se o implementaci principů TQM /total quality management/, blíže viz např. [1],
  2. narůstající mobilita manažerů a odborníků nejen v národním, ale i mezinárodním měřítku. Tyto tendence jsou v současnosti mimořádně silné zejména v západní Evropě,
  3. převažující teoretické zaměření univerzitního vzdělávání, ve kterém trénink k dovednostem obvykle chybí, atd.
      V poslední dekádě tohoto století se začala jevit a prosazovat jako velmi vhodná forma prověřování lidí tzv. certifikace personálu.

Jde o nezávislé posuzování způsobilosti pracovníků zastávat určitou funkci v oblasti managementu. Způsobilost je přitom funkcí teoretických vědomostí a praktických zkušeností hodnoceného pracovníka. Nezávislost posuzování je garantována především tím, že certifikace personálu je zásadně vykonávána institucemi, které samy neorganizují vzdělávací programy a jsou pro činnosti personální certifikace obecně uznány (akreditovány).

Z možných přístupů k certifikaci personálu uvedu následující dva :
a) certifikace personálu v modelu City and Guilds
b) certifikace personálu dle harmonizovaného schématu EOQ.

ad a) Certifikace personálu v modelu City and Guilds

City and Guilds (dále je CaG) of London Institute je nezávislá a nezisková organizace nabízející široké spektrum kvalifikací (včetně National Vocational Qualifications), jejichž dosažení je potvrzeno vydáním příslušného certifikátu.

Jednou z nejvýznamnějších forem personální certifikace v modelu CaG je vydávání tzv. "Full Technological Certificate" (FTC).

Pro vydávání FTC je CaG uznána např. takovými institucemi, jako jsou např.:

The Engineering Council (VB)
The Institute of Motor Industry (VB)
The American Society of Certified Engineering Technicians (USA)
The Canadian Council of Technicians and Technologists (Kanada) atd.

Pro r. 1997 jsou zařazeny do programu FTC profese techniků v těchto oblastech:
 
        - strojnictví,        - telekomunikační technika,        - dopravní prostředky,        - informační technologie,        - elektrotechnika a elektronika.     
      Žadatelé o FTC musí splňovat následující vstupní kritéria:

   ·  Věk alespoň 21 let
   ·  Příslušné praktické zkušenosti (blíže nespecifikováno)
   ·  Absolvování příslušných kvalifikačních kurzů CaG.

Tyto kvalifikační kurzy ovšem CaG nezabezpečuje sama, ale akredituje k nim vysokoškolská pracoviště, pokud ta splňují předem definované požadavky. Akreditovaná vysokoškolská pracoviště mohou působit i mimo území V. Británie.

Forma certifikace je ve všech případech totožná: písemný test (včetně příkladů) vykonávaný zásadně v angličtině na příslušné vysoké škole a vyhodnocovaný pouze na CaG of London Institute. Blíže viz [2]

ad b) Certifikace personálu dle Harmonizovaného schématu EOQ

Evropská organizace pro jakost (EOQ) vypracovala v r. 1994 tzv. Harmonizované schéma pro registraci a certifikaci personálu (dále je Schéma) v oblasti managementu jakosti. Jednalo se o naplňování té části Mise EOQ, která byla zaměřena na posilování evropského ekonomického systému díky zvyšování kvalifikace pracovníků v řízení jakosti. Schéma zatím definovala požadavky a postupy certifikace pro tři funkce:
        - manažer jakosti,
        - odborník jakosti,        - auditor jakosti.
 
      Žadatelé o certifikát na některou z funkcí musí splňovat předem daná kvalifikační kritéria, zahrnující:

a) obecné vzdělání (vysokoškolské, resp. ekvivalentní)
b) praxe v oboru (s přesně vymezenou dobou praxe v oblasti řízení jakosti)
c) speciálního vzdělávání v řízení jakosti (až 200 hod. kurzy mimo vysoké školy)
d) plnění dalších požadavků na auditory jakosti v souladu s normou ČSN ISO 10011-2.

Věkové omezení není schématem stanoveno.

Vzdělávání v oblasti řízení jakosti může být žadateli absolvováno pouze u vybraných vzdělávacích institucí, které splňují požadavky Schématu a byly EOQ uznány (buď přímo, nebo prostřednictvím tzv. Full Member Organization, což je v případě ČR Česká společnost pro jakost).

Samotnou certifikaci vykonávají certifikační orgány, splňující požadavky normy ČSN EN 45013, pro tyto účely akreditované národním akreditačním orgánem (t.j. Českým institutem pro akreditaci) a opět uznané EOQ.

Certifikační zkouška má zásadně písemnou a ústní část. V písemné části je nutné odpovědět na určitý počet testových otázek a vypočítat příklady z oblasti statistických metod. Ústní část obsahuje obhajobu projektové práce, rozpravu před hodnotící komisí a řešení případových studií.

Platnost certifikátu je tři roky a u funkcí manažer jakosti a odborník jakosti může být prodloužena maximálně jednou na další tři roky. Certifikát auditora jakosti nemůže být prolongován.

V České republice pracuje v současnosti několik certifikačních orgánů pro certifikaci personálu, akreditovaných Českým institutem pro akreditaci. Patří mezi ně i ACM DTO Ostrava, který umožňuje využít žadatelům jednu z nejširších nabídek pro certifikaci vůbec. Je totiž akreditován k prověřování způsobilosti pracovníků pro 5 funkcí v systémech jakosti, 5 funkcí ve zkušebnách a laboratořích a 2 funkcí v oblasti environmentálního managementu:

- manažer jakosti,
- odborník /profesionál/ jakosti,
- auditor jakosti,
- manažer standardizace,
- statistik jakosti,
- vedoucí organizace /zkušebny/,
- manažer jakosti ve zkušebnách,
- vedoucí zkušební technik,
- zkušební technik specialista,
- zkušební technik,
- manažer EMS,
- auditor EMS.

Certifikace na funkce manažera jakosti, odborníka jakosti a auditora jakosti probíhá plně v souladu s požadavky Harmonizovaného schématu EOQ [3].

Domníváme se na základě zkušeností, že personální certifikace je zatím v našich podmínkách nedoceňovaným nástrojem personálního managementu. Nejde snad ani o to, že není stanovena žádnou závaznou normou, či vyhláškou, jako o skutečnost, že si zatím i vrcholový management neuvědomuje její smysl a význam. A přitom je zřejmé , že certifikát vydaný třetí stranou musí mít v řízení lidí a jejich profesním profilu mnohem vyšší váhu, než např. osvědčení vydávaná po ukončení podnikového vzdělávání.

V čem by tedy měla spočívat role personální certifikace v řízení lidských zdrojů:

1. Měla by být chápána jako logické završení vzdělávání a výcviku pracovníků.
2. Měla by být samozřejmou podmínkou vykonávání určitých funkcí v podnikovém managementu.
3. Musí garantovat způsobilost k zastávání těchto funkcí, zjištěnou objektivní, vyváženou a náročnou formou.
4. Musí mít i motivační funkci - poplatky za certifikaci hrazené firmou jsou určitým oceněním daného pracovníka.
5. Má podněcovat manažery k procesům neustálého sebezdokonalování, jak v oblasti teoretických vědomostí, tak i praktické zručnosti .
6. Měla by být kritériem výběru nově přijímaných pracovníků (ne však čerstvých absolventů vysokých škol).

Samotná povaha certifikačního procesu se speciálním důrazem na nezávislost, objektivitu, hloubku prověřování a schopnosti řešit problémy praxe předurčuje certifikaci personálu v blízké budoucnosti nesporně významnou roli v řízení lidských zdrojů. Čím dříve to bude pochopeno managementem firem, tím lépe.

 

Seznam literatury:
[1] NENADÁL, J.: TQM - Model učícího se podniku. Moderní řízení č.1/1996, str.73-76
[2] International Handbook 1997 Forward. Subjects, awards and services. London. City and Guilds. 1997, 105 stran
[3] The Harmonized Scheme for the Registration and Certification of Quality Personnel. Rules and handbook. 2nd draft. Bern. April 1997, 50 stran

 

Kontakt na autora:
jaroslav.nenadal@vsb.cz