Leonardo da Vinci - PIQQ
1. Stav managementu jakosti v ČR
1.1 Vliv jakosti na národní ekonomiku
Vývoj v oblasti managementu jakosti, zejména vydání mezinárodních norem ISO souboru 9000 výrazně ovlivnilo národní ekonomiku v České republice. Vhodné podmínky pro rozvoj systémů managementu jakosti byly vytvořeny zejména po revolučních změnách v roce 1989. Tyto změny odstartovaly transformaci směrem k tržní ekonomice a pro mnoho organizací znamenaly nutnost věnovat pozornost systematickému přístupu k managementu jakosti. Významně k tomu přispěl pokles exportu do zemí východní Evropy, potřeba proniknout na západní trhy a rovněž vstup řady zahraničních firem do českých podniků.
Rozvoj managementu jakosti významně ovlivnily některé důležité události; například založení České společnosti pro jakost v roce 1990, akreditace studijního oboru “Management jakosti” na VŠB – Technické univerzitě Ostrava v roce 1992, založení Ceny České republiky za jakost v roce 1995 a vyhlášení Národní politiky pro podporu jakosti v roce 2000.
Hlavním cílem vyhlášené Národní politiky pro podporu jakosti je vytvořit prostředí, ve kterém je jakost přirozenou součástí života společnosti. Tohoto cíle by mělo být dosaženo na národní úrovni optimalizací legislativy, rozvojem národního akreditačního systému v souladu s požadavky Evropské unie, vytvořením vhodných podmínek pro rozvoj a podporu podnikatelských subjektů, zabezpečením růstu jakosti veřejných služeb, rozvojem normalizace, metrologie a zkušebnictví, podporou aktivit, které zvyšují jakost života a jakost ochrany životního prostředí, zabezpečením systému státního ověřování jakosti v gesci Ministerstva obrany a rovněž výchovou, vzděláváním a rekvalifikací pracovníků.
Jako koordinační, poradenský a iniciační orgán byla ustavena Rada České republiky pro jakost a bylo zřízeno Národní informační středisko pro podporu jakosti.
Průměrný počet podniků v České republice činil v roce 1999 151 195. Z toho počet malých a středních firem, tedy firem s průměrným ročního počtem zaměstnanců menším než 250 byl 150 242 to znamená 99,4 %. (Podstatnou část z tohoto počtu malých a středních firem přitom tvoří podniky s počtem zaměstnanců menším než 20 (142 187 tj. 94,6 % malých a středních podniků)).
Odhaduje se, že malé a střední podniky tvoří přibližně 70% hrubého domácího produktu a jejich podíl na celkové zaměstnanosti činí 57 %. Z toho lze dojít k závěru, že malé a střední podniky jsou rozhodujícím faktorem ekonomického rozvoje.
1.2 Významná odvětví z hlediska jakosti
K průkopnickým odvětvím z hlediska jakosti v České republice patří zejména podniky působící v oblasti automobilového průmyslu, podniky se zahraniční účastí a podniky, které jsou součástí dodavatelského řetězce úspěšných firem.
Rozvoj dodavatelů automobilového průmyslu výrazně pozitivně ovlivnil domácí výrobce automobilů Škoda Auto a.s. Podrobné hodnocení dodavatelů a následné vyžadování certifikace systému managementu jakosti podle standardu VDA přispělo ke zlepšení managementu jakosti v těchto podnicích. Velice důležité je rovněž každoroční oceňování nejlepších dodavatelů Cenou jakosti Škoda Auto, a.s., které probíhá od roku 1994.
Konkurenceschopnost dodavatelů automobilového průmyslu se výrazně zvyšuje a podporuje získávání dalších zakázek od zahraničních výrobců automobilů. Tito dodavatelé rovněž zvýšili své požadavky ve vztahu ke svým subdodavatelům, což pozitivně ovlivňuje rozvoj managementu jakosti v mnoha další?h podnicích.
Zavádění systému managementu jakosti rovněž pozitivně ovlivňují některé vládní předpisy, neboť například stavební organizace, které chtějí získat státní zakázku, musí mít certifikovaný systém managementu jakosti.
1.3 Jakost a vztah k Evropě
K rozvoji managementu jakosti významně přispívají obchodní aktivity v evropském prostoru a asociační proces České republiky do Evropské unie. Poloha České republiky ve středu Evropy vytváří pro obchodování ze zeměmi Evropské unie příznivé podmínky.
Evropská unie se po roce 1991 stala nejvýznamnějším obchodním partnerem České republiky. Její podíl na českém zahraničním obchodu dosáhl v roce 1998 nejvyšší úrovně (60%) a očekává se, že se na této úrovni bude stabilizovat.
České podniky exportující své výrobky z oblasti regulované sféry do Evropské unie byly nuceny akceptovat modulární systém kvalifikace výrobků a zajistit splnění direktiv EU.
Asociační proces České republiky do Evropské unie ovlivňuje vývoj managementu jakosti z řady aspektů. Zřejmě nejvýznamnější vliv má harmonizace norem a přepisů, protože podporuje odstraňování překážek obchodu. Velmi důležitým aspektem je rovněž technická a finanční podpora projektů v oblasti transformace průmyslu a rozvoje aktivit managementu jakosti.
1.4 Jakost a mezinárodní spolupráce
Velice důležitým aspektem rozvoje managementu jakosti je mezinárodní spolupráce. Důležitým krokem v této oblasti byla integrace mezinárodních norem souboru ISO 9000 do českých norem. Pozitivní byl rovněž vstup zahraničních firem světové třídy do českých podniků a nutnost orientace na západní trhy. Vývoj v oblasti managementu jakosti rovněž příznivě ovlivňují rozsáhlé příležitosti studijních pobytů v zahraničí a účast v mezinárodních projektech. Mezinárodní spolupráci ve všech oblastech podstatně usnadňuje rozšíření Internetu.
1.5 Management jakosti a produktivita
Trend vývoje produktivity práce pracovníků v průmyslových podnicích
za rok vypočtený z indexu průmyslové výroby v průběhu posledních
let ( pro podniky s více než 20 zaměstnanci ) je uveden v tabulce 1.
Tab. 1: Trend vývoje produktivity práce (rok1998 = 100)
Rok | 1997 | 1998 | 1999 |
|
|
|
|
Rozvoj managementu jakosti je pouze jedním z důležitých aspektů zvýšení produktivity práce. Nelze však očekávat přímou korelaci mezi počtem udělených certifikátů systému managementu jakosti a růstem produktivity práce. Lépe by růst produktivity práce mohl korelovat s růstem celkového počtu zaměstnanců ve firmách s certifikovaným systémem jakosti.
Lze očekávat, že na růst produktivity práce bude mít výraznější vliv zavedení revidovaných norem souboru ISO 9000, které byly oficiálně vydány 15. 12. 2000 a obsahují řadu nových principů a požadavků, jejichž plnění by růst produktivity práce mělo ovlivnit výrazněji.
1.6 Trendy systému managementu jakosti
Počet udělených certifikátů systému managementu jakosti podle norem souboru ISO 9000 v České republice výrazně narůstá (viz obr.1). Zatímco v roce 1991 bylo uděleno pouze několik certifikátů, ke 30.6. 2000 jejich počet činil 2709. Nárůst celkového počtu udělených certifikátů systému managementu jakosti je stále intenzívnější, protože například v období od 30.6. 1998 do 30.6. 2000 se jejich počet zvýšil o téměř 2000 certifikátů (viz tab.2).
Obr.1: | Trend vývoje počtu udělených certifikátů systému managementu jakosti v České republice (počet certifikátů udělených do 31. 12. 2000 je predikován za předpokladu stejného nárůstu ve druhém pololetí jako v prvním pololetí) |
Rozvoj v oblasti managementu jakosti lze pozorovat rovněž na struktuře použitých modelů systému managementu jakosti, podle kterých byly organizace certifikovány. Na základě porovnání změny počtu udělených certifikátů v průběhu posledních dvou let lze pozorovat jednak rozdílné zvýšení počtu certifikátů podle jednotlivých modelů norem souboru ISO 9000, jednak výrazné zvýšení počtu certifikátů podle standardů automobilového průmyslu.
Co se týká struktury certifikátů podle norem souboru ISO 9000, výrazně se zvýšil počet certifikátů udělených podle normy ISO 9002 (o 1114 t.j. téměř trojnásobně), počet certifikátů podle normy ISO 9001 vzrostl o 549 (více než dvojnásobně) a počet certifikátů podle ISO 9003 se zvýšil pouze o jeden (viz tab. 2). Tento vývoj souvisí zejména s charakterem organizací zavádějících systém managementu jakosti a se skutečností, že norma ISO 9003 neposkytuje zákazníkovi dostatečné záruky.
Výrazné zvýšení počtu udělených certifikátů podle standardů automobilového
průmyslu je spojeno jednak se zpřísněním požadavků výrobců automobilů vůči
svým dodavatelům, jednak se snahou organizací získat zajímavé zakázky
v oblasti automobilového průmyslu. Počet certifikátů udělených podle
VDA 6.1 nebo VDA 6.2 se za sledované období zvýšil o 129 (téměř šestkrát)
a počet certifikátů podle QS-9000 o 87 více než šestkrát) (viz tab. 2).
V současné době certifikáty podle standardů automobilového průmyslu tvoří
téměř 9 % všech udělených certifikátů. (viz tab. 3 a obr. 2).
Tab. 2 | Přehled počtu udělených certifikátů systému managementu jakosti do 30. 6. 1998 a do 30. 6. 2000 |
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tab. 3 |
Přehled podílu jednotlivých druhů udělených certifikátů systému managementu jakosti z jejich celkového počtu (v %) v obdobích do 30. 6. 1998 a do 30. 6. 2000 |
Druh certifikátu |
Do 30. 6. 1998 |
Do 30. 6. 2000 |
ISO 9001 |
41,18 % |
33,59 % |
ISO 9002 |
54,41 % |
57,48 % |
ISO 9003 |
0,46 % |
0,20 % |
Soub. ISO 9000 celkem |
96,05 % |
91,26 % |
VDA 6.1, VDA 6.2 |
2,48 % |
5,26 |
QS 9000 |
1,47 % |
3,47 |
Obr. 2: | Porovnání podílů udělených certifikátů systému managementu jakosti k 30. 6. 1998 a k 30. 6. 2000. |
Rovněž se mění struktura certifikovaných organizací z hlediska odvětví. Současný stav udělených certifikátů podle průmyslového odvětví organizací je uveden v tab. 4. Co se týká vývoje počtu udělených certifikátů v jednotlivých průmyslových odvětvích, například v období od 1.1. 2000 do 30.6. 2000, byl nejvýraznější nárůst zjištěn v odvětvích Výstavba (98 certifikátů), Výrobky ze základních a zpracovaných kovů (92), Ostatní dopravní prostředky (77) a Technické služby (71).
S růstem počtu udělených certifikátů se rovněž mění velikost certifikovaných organizací. Zatímco v počáteční fázi byly systémy managementu jakosti zaváděny zejména ve velkých organizacích, v současné době k výraznému nárůstu počtu udělených certifikátů přispívají hlavně malé a střední podniky.
Počet certifikátů udělených malým a středním firmám byl zjišťován na základě informací poskytnutých certifikačními orgány. Bylo dotazováno 12 certifikačních organizací s největším podílem na trhu, avšak odpověděly pouze čtyři z nich. Zjištěné informace jsou uvedeny v tab. 5.
Tab. 4: |
Počty a podíly udělených certifikátů systému managementu jakosti podle průmyslových odvětví (v závorce jsou uvedeny kódy EAC) |
Průmyslové odvětví |
|
|
Výstavba (28) |
|
|
Stroje a zařízení (18) |
|
|
Výrobky ze základních a zpravovaných kovů (17) |
|
|
Elektrické a optické přístroje (19) |
|
|
Technické služby (34) |
|
|
Jiná výroba (23) |
|
|
Beton, cement, vápno, omítky atd. (16) |
|
|
Výrobky z plastu a pryže (14) |
|
|
Jiné služby (35) |
|
|
Velkoobchod a maloobchod, opravy motorových vozidel, motocyklů, spotřebního zboží a výrobků pro domácnost (29) |
|
|
Ostatní dopravní prostředky (22) |
|
|
Nekovové výrobky z minerálních surovin (15) |
|
|
Doprava, skladování a spoje (31) |
|
|
Textilní průmysl a textilní výrobky (4) |
|
|
Chemikálie, chemické výrobky a vlákny (12) |
|
|
Potravinářský průmysl (3) |
58 |
|
Informační technologie (33) |
|
|
Průmysl papíru a celulózy a výrobky z papíru (7) |
|
|
Dřevařský průmysl a výrobky ze dřeva (6) |
|
|
Tiskárny (9) |
|
|
Hornictví a těžba kamene (2) |
|
|
Léčiva (13) |
|
|
Letecký průmysl (21) |
|
|
Zemědělství, rybářství (1) |
|
|
Recyklace (24) |
|
|
Dodávky plynu (26) |
|
|
Školství (37) |
|
|
Kožedělný průmysl a výrobky z kůže (5) |
|
|
Dodávky elektřiny (25) |
|
|
Zdravotnictví a sociální péče (38) |
|
|
Výroba koksu a výrobky z rafinované nafty (10) |
|
|
Hotely a restaurace (30) |
|
|
Vydavatelství (8) |
|
|
Dodávky vody (27) |
|
|
Finanční zprostředkování nemovitostí, pronájem (32) |
|
|
Tab. 5.: | Počet a podíl certifikátů systému managementu jakosti v malých a středních firmách udělených různými certifikačními orgány. |
Certifikační orgán | Do 30.6. 2000 | ||
Celkový počet udělených certifikátů | Certifikáty malých a středních firem | Podíl certifikátů malých a středních firem | |
RW TUV | 463 | 148 | 32,0 % |
LRQA | 299 | 198 | 66,2 % |
CQS | 196 | 150 | 76,5 % |
EZÚ | 128 | 60 | 46,9 % |
Celkem | 1086 | 556 | 51,2 % |
Z uvedených údajů je patrné, že podíly certifikátů udělených malým a středním firmám jsou u různých certifikačních orgánů velice rozdílné. Souvisí to zejména s orientací certifikačních orgánů na určité typy firem. V tomto vzorku, který charakterizuje 37 % všech udělených certifikátů činil podíl certifikátů udělených malým a středním firmám 51,2 %.
1.7 Management jakosti a odborné vzdělávání a výcvik
Vydání norem souboru ISO 9000 a zvýšený zájem podniků o zavádění systémů managementu jakosti nastartovalo i rozvoj odborného vzdělávání a výcviku v této oblasti.
Významným úspěchem pro vzdělávání a výcvik v oblasti managementu jakosti bylo založení Katedry kontroly a řízení jakosti na VŠB-TU Ostrava v roce 1992. Tato katedra získala akreditaci pro magisterské studium a později rovněž pro doktorské studium oboru řízení jakosti. Ustavení tohoto oboru studia ovlivnilo rovněž další univerzity, které zřídily vedlejší specializace v této oblasti (například VUT Brno a VŠE Praha) nebo zavedly některé předměty orientované na management jakosti. Proces rozšiřování vzdělávání v oblasti managementu jakosti na školách je podporován rovněž pravidelným ”Setkáním kateder zabývajících se výukou v oblasti managementu jakosti”, které je každoročně organizováno jako součást mezinárodní konference JAKOST, organizované Domem techniky Ostrava a VŠB-Technickou univerzitou Ostrava.
Přestože řada studijních oborů již zařadila do svých studijních plánů přednášky z managementu jakosti, stále ještě mnoho absolventů vysokých škol v průběhu vysokoškolského studia nezíská z oblasti managementu jakosti žádné informace. Rovněž na středních školách je výuka v oblasti managementu jakosti doposud nedostatečná. Určité zlepšení lze očekávat v souvislosti s realizací Národní politiky jakosti, která byla vyhlášena v roce 2000.
1.8 Organizace působící v oblasti odborného vzdělávání v managementu jakosti
V současné době nabízí vzdělávaní, výcvik a poradenství v oblasti managementu jakosti celá řada organizací. Některé organizace například Česká společnost pro jakost, ACM při Domu techniky Ostrava, Gradua – Cegos Praha a CERT Kladno již získaly akreditaci pro certifikaci personálu na funkce z oblasti managementu jakosti. Podrobnější informace o vzdělávacích a poradenských organizacích působících v oblasti managementu jakosti jsou uvedeny v kapitole Informační zdroje.
1.9 Náklady na vzdělávání zaměstnanců
Vzhledem k tomu, že údaje o nákladech na vzdělávání pracovníků nejsou
vždy sledovány a pokud ano, jsou obvykle považovány za důvěrné, je obtížné
provést rozsáhlejší porovnání. Přesto byly od některých malých a středních
firem získány údaje o ročních nákladech na vzdělávání zaměstnanců a o podílu
těchto nákladů z celkových nákladů
(viz tab. 6). Ze získaných údajů jsou patrné poměrně značné rozdíly
mezi jednotlivými organizacemi. Pro srovnání je rovněž uveden příklad velké
firmy.
Tab. 6.: | Náklady na vzdělávání zaměstnanců |
|
|
|
|
Údržba a servis telekomunikačních sítí a zařízení |
|
|
|
Výroba a opravy výrobků z žáruvzdorných materiálů |
|
|
|
Výroba kancelářského a speciálního nábytku, vybavení prodejen atd. |
|
|
|
Výroba forem pro plastové a pryžové výrobky a nástrojů pro lisování |
|
|
|
Výroba výkovků pro dopravní prostředky |
|
|
|
Informační zdroje
Programy pro malé a střední podniky
Informace o programech pro malé a střední podniky a programech zaměřených na oblast managementu jakosti lze nalézt na Internetových stránkách různých institucí. Některé z nich jsou uvedeny v následujícím přehledu:
Národní informační středisko pro podporu jakosti | http://www.npj.cz/ |
Ministerstvo průmyslu a obchodu | http://www.mpo.cz/ |
Hospodářská komora České republiky | http://www.komora.cz/ |
Svaz průmyslu České republiky | http://www.spcr.cz/ |
Institut podnikatelských informací | http://www.ipi.cz/ |
Ministerstvo pro regionální rozvoj | http://www.mmr.cz/ |
Centrum pro regionální rozvoj České republiky | http://www.crr.cz/ |
Sdružení České ceny za jakost | http://www.czechmade.cz/ |
Český normalizační institut | http://www.csni.cz/ |
Český institut pro akreditaci | http://www.cai.cz/ |
Národní vzdělávací fond | http://www.nvf.cz/ |
Certifikační orgány v oblasti systémů managementu jakosti
Ke 30. 6. 2000 v České republice působilo 48 certifikačních orgánů, z toho 21 národních a 27 zahraničních. V následujícím přehledu je uvedeno deset z nich s největším počtem udělených certifikátů v České republice k 30. 6. 2000. Úplný přehled všech certifikačních orgánů lze nalézt ve Q – katalogu 2000, který byl vydán jako součást časopisu Svět jakosti.
VŠB – Technická univerzita Ostrava, Fakulta
metalurgie
a materiálového inženýrství, Katedra kontroly a řízení jakosti |
http://www.fmmi.vsb.cz/639/ |
VUT Brno, Fakulta strojního inženýrství, Odbor jakosti systémů a procesů, Ústav procesního a ekologického inženýrství | http://www.fme.vutbr.cz/ |
Vysoká škola ekonomická Praha, Fakulta podnikohospodářská, Katedra managementu | http://nb.vse.cz/km/ |
Česká společnost pro jakost | http://www.csq.cz/ |
Dům techniky Ostrava | http://www.dtostrava.cz/ |
Gradua –Cegos, Praha | http://www.gradua.cz/ |
QES Praha | http://www.pvtnet.cz/www/QES.PHA/ |
Institut Svazu průmyslu | http://www.institut-sp.cz/ |
Agentura AMOS, Chrudim | http://www.agentura-amos.cz |
IPMS Brno, Vzdělávací institut | http://www.menu.cz/impsvi/ |
QualiSys, spol. s r.o., Brno | http://www.qualisys.cz/ |
Personal Quality Management, Ostrava | http://www.pqm.cz/ |
Q-systém | http://www.qsystem.cz/ |
TES Praha, a.s. – Management kvality | http://www.tespraha.cz/ |
TOQUM, s.r.o. | http://web.telecom.cz/toqum |
DELTA CONSULTING, s.r.o. | http://www.eol.cz/delta/ |
INSPEKTA, a.s. | http://www.inspekta.cz/ |
CERT Kladno | http://www.cert.cz/ |
ISQ Praha, s.r.o. | |
PQL s.r.o., Poradenství pro kvalitu a logistiku | http://pql.arsystem.cz/ |
Vybrané národní publikace z oblasti managementu jakosti
Použitá literatura:
Statistická ročenka, ČSÚ, Scientia, Praha 2000, 759 s.
Svět jakosti, 2000, č.1
Svět jakosti – Q katalog, 1998
Informace z podniků, certifikačních orgánů, Internetu atd.
Zveřejněno: Kvěren 2001