Leonardo da Vinci - PIQQ
2. Dotazník pro plánování rozvoje způsobilosti lidí
Zde je uveden pouze základní text k jednotlivým kapitolám dotazníku.
Kompletní dotazník vám v případě vašeho zájmu zašleme na vaši emailovou
adresu. Prosím kontaktujte správce stránek.
2.1. Politika jakosti
Zadání
Politika jakosti jsou celkové záměry a směry organizace vztahující se
k jakosti oficiálně vyjádřené vrcholovým vedením. Politika jakosti vytváří
základní rámec pro zavedení a přezkoumání cílů jakosti. Vyhlášení politiky
jakosti musí být pochopeno všemi zaměstnanci organizace. Odpovědi na následující
otázky, jež jsou zaměřeny na to, jaké cíle organizace sleduje v oblasti
managementu jakosti jsou první úlohou respondentů při vyplňování dotazníku.
Použití
Vyhlášení politiky a cílů jakosti představuje jeden z prvních kroků
v jakémkoliv systému managementu jakosti. Toto oficiální vyhlášení by mělo
být spojeno s dalšími strategickými vyhlášeními v malých a středních firmách,
které se nazývají mise a vize. Analýza všech oblastí, které by měla politika
jakosti pokrývat musí být pochopitelně vykonána ještě předtím, než se politika
jakosti vyhlásí. Vhodným nástrojem pro tento druh analýz může být i následující
seznam otázek.
Nástroje
Seznam otázek: Jaké cíle organizace sleduje managementem jakosti (viz
dále)
Organizace
Analýza hlavních oblastí, na které se má orientovat politika jakosti
musí být řízena vrcholovým managementem malých a středních firem. Odpovědná
osoba (vybraná z členů vrcholového vedení) musí zkoumat názory dalších
manažerů firmy týkající se právě politiky jakosti. Jako možné přístupy
lze doporučit takové metody, jako jsou dotazníky, interview s jednotlivci
i skupinami, multihlasování apod. Výsledky musí být zaznamenánya data posléze
analyzována. Analýza výsledků musí být chápána jako informační vstupy pro
vyhlášení politiky a cílů jakosti firmy.
Klíčové otázky pro hodnocení a plánování:
2.2. Analýza slabých a silných stránek
Zadání
Analýza slabých a silných stránek je systematické zkoumání činností
organizace s cílem odhalit skryté možnosti zlepšování. Vychází ze současného
organizačního uspořádání, úrovně zaměstnanců, procesů, produktů a vztahů
mezi zákazníky a organizací. Analýza slabých a silných stránek může vyvolat
další specializované rozbory zdrojů rizik a chyb, příležitostí ke zlepšování
apod. Může rovněž vyvolat analýzu dovedností a potřeb výcviku zaměstnanců.
Použití
Začáteční fáze managementu jakosti jsou v malých a středních firmách obvykle spojeny s aplikací norem souboru ISO 9000. Často ale jediným požadavkem, který se naplnil jsou pouze administrativní nároky, na které si lidé často stěžují. Toto je nutné změnit tak, aby lidé v organizaci skutečně cítili, že systém managementu jakosti je opravdu přínosem.
Když organizace implementuje požadavky norem ISO 9000 za pomoci konkrétní analýzy slabých a silných stránek, od samého začátku testuje správnost managementu jakosti jako nástroj pro zlepšování! A tak prvním použitím této analýzy je definovat přínosy, které lze získat zavedením managementu jakosti a také výdaje, které si tato implementace vyžádá.
Při druhé aplikaci je smyslem přesné zmapování situace v organizaci, jejích procesů a už existujících dokumentů, které se k systému managementu jakosti váží. Výsledkem je i soubor informací pro proces plánování v systému managementu jakosti.
Mezi dalšími efekty je i široké zapojení pracovníků organizace do projektu
zavedení systému managementu jakosti a jasně definované oblasti zlepšování
s odhadnutými a přidělenými lidskými, materiálními i finančními zdroji.
Nástroje
Seznam otázek: | Organizace |
Organizační struktura | |
Chování zaměstnanců | |
Řízení operací 1: Stroje, nástroje, materiál | |
Řízení operací 2: Výroba a logistika | |
Orientace na zákazníka | |
Spokojenost zákazníků |
Organizace
Analýza slabých a silných stránek je řízena, nemusí však být přímo vykonána, týmem, který systém managementu jakosti ve firmě zavádí. Projektový manažer přitom:
2.3. Plán jakosti
Zadání
Plánování jakosti je částí managementu jakosti, která se zaměřuje na stanovování cílů jakosti a specifikaci nutných činností a zdrojů, jež jsou nutné k plnění těchto cílů. Nejdůležitějším výstupem plánování jakosti je tzv. plán jakosti – standardizovaný dokument, který je nedílnou součástí každého systému managementu jakosti i v malých a středních firmách. Plán personálního rozvoje je pak chápán jako důležitá součást plánu jakosti.
Soubor následujících otázek má pomoci odhalit hlavní oblasti plánování jakosti s ohledem na specifika personálního plánování.
Použití
Tvorba plánů jakosti je procesem, do kterého musí být jako vstupy použity
deklarace politiky a cílů jakosti a také výsledky analýza slabých a silných
stránek organizace. Plán jakosti musí být sestaven pro běžný rok a schválen
vrcholovým vedením každé organizace.
Nástroje
Základním nástrojem definování oblastí plánování jakosti je soubor otázek
3.1 až 3.7. Ty by měly pochopitelně korespondovat s personálním plánováním.
Organizace
Odpovědná osoba (obvykle představitel vedení pro jakost) musí pomocí
interview s ostatními členy vedení organizace zkoumat všechny oblasti spojené
s plánováním jakosti podle článku 5.4 normy ISO 9001. Zvláštní pozornost
musí být věnována stanovení a případných úprav cílů jakosti, rozdělování
potřebných zdrojů a procesům dalšího zlepšování systému managementu jakosti
v organizaci.
Klíčové otázky pro hodnocení a plánování
2.4. Analýza potřeb znalostí
Zadání
Analýza potřeb znalostí je základem systematického personálního rozvoje.
Je to systematické zkoumání současných a očekávaných činností v organizaci
a potřeb znalostí lidí k jejich zabezpečování, aby byly na základě toho
definovány kategorie a skupiny zaměstnanců, které by měly projít výcvikem.
Je také možné na základě toho určit potřeby výcviku jednotlivců, tak aby
jim umožnil dosažení požadovaného stupně výkonnosti v jejich současné i
budoucí práci.
Použití
Systém managementu jakosti podle norem souboru ISO 9000 vyžaduje, aby organizace měla politiku výcviku. Smysl je zřejmý: organizace, která se snaží poskytovat kvalitní výstupy musí mít zaměstnance s odpovídající způsobilostí. Úroveň způsobilosti a výkonnosti lidí má být prověřována. Organizace má proto systematicky identifikovat potřeby výcviku, poskytovat vhodný výcvik a zajišťovat jeho kvalitu. Tzn.: management jakosti vyžaduje personální rozvoj. A personální rozvoj znamená systematické zajišťování toho, že lidé budou schopni řešit problémy a plnit úkoly, vyplývající z cílů jakosti a celkového rozvoje organizace.
Když organizace začíná se zaváděním systému managementu jakosti a tato
činnost je chápána jako projekt zlepšování, musí být vytvořen i rámec personálního
rozvoje.
Nástroje
Seznam otázek: | Řízení lidských zdrojů organizace |
Požadavky na vykonávání práce vztahující se k jakosti | |
Pokrytí požadavků na vykonávání práce a znalosti | |
Překážky managementu jakosti vztahující se k personálu | |
Překážky vztahující se k personálu a nutnost intervencí | |
Know how jakosti organizace a funkce výcviku |
Organizace
Plánování a hodnocení výsledků analýzy potřeb znalostí jsou strategické úkoly. Pochopení tzv. smyčky jakosti, spolupráce různých oddělení při plánování jsou nutné podmínky pro plánování v rámci managementu jakosti, a tedy i pro plánování personálního rozvoje. Bez ohledu na strukturu organizace si musí sednout za jeden stůl manažeři těchto oddělení: marketingu, vývoje, nakupování, výroby, řízení jakosti a personalistiky. Ti totiž poznají nejlépe, co jakost vyžaduje a co vyžadují i některá další oddělení v organizaci. A také vědí, jaké vědomosti a zkušenosti mohou sami ostatním nabídnout. To je základem spolupráce při personálním rozvoji a nejde vůbec pouze o formální koordinaci aktivit, ale o skutečnou orientaci na všechny procesy a o odkrývání vnitřních zdrojů znalostí.
Analýza potřeb znalostí musí být vykonávána řídícími pracovníky. Ale skupina lidí pro plánování personálního rozvoje:
- zajišťuje dostupnost všech dat, jako jsou:
- organizuje činnost výzkumného týmu a účast zaměstnanců na analýze:
Použité techniky
Výhody: | - je užitečné, pokud nejsou k dispozici popisy pracovních míst, |
- odhaluje, co se skutečně v procesu děje, | |
- umožňuje poznat pracovní prostředí a určuje,
které překážky mohou ovlivnit
vykonávání práce, |
|
Nevýhody: | - vyžaduje dobrou znalost procesu pozorování, |
- je náročné na čas a náklady, | |
- pozorovatel může být okolím negativně vnímán, | |
- neumožňuje poznat vnímání pracovníka, který je pozorován |
Výhody: | - nízké náklady, |
- snadnost vyhodnocení, | |
- možnost širokého pokrytí, | |
- snadnost analýzy dat, | |
Nevýhody: | - náročnost na přípravu dotazníků, |
- obvykle neumožní získat podrobnější informace o pracovní výkonnosti, | |
- získají se pouze odpovědi na kladené otázky, | |
- nízká návratnost dotazníků a možné nesprávné odpovědi. |
Výhody: | - motivace tázaného ke spolupráci, |
- velmi vysoká odezva, | |
- dotazovaní mají pocit užitečnosti, | |
- možnost přizpůsobení otázek momentální situaci. | |
Nevýhody: | - časově náročné pro tazatele a dotazované, |
- větší variabilita odpovědí v porovnání s dotazníky, | |
- značné nároky na schopnost formulování otázek a vedení interview, | |
- možnost ovlivňovat průběh na základě subjektivních pocitů tazatele. |
Výhody: | - menší spotřeba času v porovnání s interview, |
- poskytuje cenné informace od různých lidí, | |
- podporuje syntézu různých pohledů, | |
- může kvantifikovat závažnost a četnost stanovisek, | |
- poskytuje účinnou orientaci na to, jak má být výcvik veden, aby se zlepšila výkonnost. | |
Nevýhody: | - vyžaduje značné úsilí při koordinaci a snaze shromáždit ty pravé lidi ve stejném čase a na stejném místě, |
- vzorek zúčastněných nemusí být representativní, | |
- vyžaduje navození atmosféry důvěry a otevřenosti, | |
- vyžaduje zkušenost moderátora s vedením lidí. |
Klíčové otázky pro hodnocení a plánování
1) Jaký znalostní potenciál má organizace podporovat ?
2) Jaké nedostatky ve znalostech má výcvik eliminovat ?
3) Které z překážek vztahujících se k lidem v oblasti managementu jakosti
má organizace eliminovat ?
4) Které aktivity výcviku mohou být vykonány vlastními kapacitami a
které mají být zabezpečeny externími zdroji ?
2.5 Personální plán
Zadání
Plánování vzdělávání a výcviku musí být systematický proces. Toto plánování
musí brát v úvahu změny v procesech organizace, stav personálního rozvoje
a také výsledky analýzy potřeb znalostí. Proto musí mít každá organizace
zvláštní personální plán - tj. dokument, který definuue cíle výcviku, témata
a rozsah výuky, cílové skupiny zaměstnanců, metody výcviku a pochopitelně
i potřebné zdroje. Personální plán je základním nástrojem pro realizaci
výcvikových programů v organizaci.
Použití
Tato činnost plánování má následovat po procesu analýzy potřeb znalostí.
Personální plán by měl být vypracován pro běžný kalendářní rok jako výsledek
pravidelných činností v rámci personálního rozvoje.
Nástroje
Jako základní nástroj může sloužit následující soubor pěti otázek. Tyto
otázky mohou odhalit témata, která jsou nutná pro zařazení do výcvikového
programu, způsoby a metody použité při výcviku a také kapacity a zdroje
nutné pro realizaci výcviku.
Organizace
Odpovědný pracovník (obvykle personální manažer) musí pomocí interview s dalšími manažery zkoumat v prostředí organizace tyto oblasti:
Klíčové otázky pro hodnocení a plánování
2.6. Hodnocení rozvoje zaměstnanců
Zadání
Toto hodnocení musí stanovit, zda procesy výcviku, nebo jiná opatření
v oblasti personálního managementu naplnily definované potřeby, a zda jsou
nutná určitá další opatření v rozvoji zaměstnanců. První úlohou je operativní
řízení výcvikových aktivit tak, aby bylo možné přijímat opatření k nápravě
tak rychle, jak to je možné. Druhou úlohou je shromáždit taková data, která
mohou sloužit k plánování dalšího personálního rozvoje. Hodnocení rozvoje
zaměstnanců je částí cyklu neustálého zlepšování v rámci systému managementu
jakosti.
Použití
Revidované normy ISO 9000:2000 vyžadují systematické měření účinnosti výcviku. Význam je zřejmý. Systém managementu jakosti musí obsahovat i příslušnou část orientovanou na rozvoj lidských zdrojů v organizaci. Kvalita výcviku a výstupů tohoto výcviku a přenos získaných poznatků do praxe musí být kontrolován. U externího výcviku je toto hodnocení součástí hodnocení dodavatelů.
Hodnocení rozvoje zaměstnanců je zaměřeno na skutečné výstupy výcviku a závisí i na aktivitě účastníků výcviku. Proto by návrh a realizace tohoto hodnocení neměly brát ohled na osobní (subjektivní) zanícenost pro učení se, ani osobní nedůvěru k tomuto procesu. Hodnocení musí posilovat otevřenou diskusi a podporovat šíření nových poznatků a jejich transfer do praxe.
Hodnocení aktivit a výsledků výcviku je formou učení se a nástrojem řízený procesu výcviku. Není však moudré se spoléhat pouze na závěrečné hodnocení. Hodnocení by mělo být vykonáváno i v době realizace výcviku. Reakce z hodnocení nemusí poskytnout důkazy o úspěšnosti výcviku, ale může snadno indikovat překážky výcviku.
Hodnocení přenosu znalostí do praxe je možné dělat tím, že zkoumáme
výkonnost při vykonávání práce zaměstnanců. Toto hodnocení by mělo být
realizováno ve vhodném období po ukončení výcviku, tak aby účastníci výcviku
měli možnost uplatnit to, co se naučili. Pro tyto účely je vhodné mít k
dispozici skupinu posuzovatelů z řad zaměstnanců, kteří daným výcvikem
neprošli.
Nástroje
Organizace
Hodnocení tohoto typu nemusí být prováděna přímo řídícími pracovníky.
Ale výsledek záleží na dvou důležitých faktorech:
1) na jasně definovaných cílech výcviku v rámci celkové personální
strategie organizace a
2) na spolehlivé zpětné vazbě, garantující, že výsledky hodnocení jsou
opravdu využity k plánování a zdokonalování personálního rozvoje.
Proto osoby odpovědné za personální strategii musí řídit proces návrhu
a organizace hodnocení. Je výhodou analýzy potřeb znalostí a výcviku, že
poskytuje přesné informace o současných vědomostech a znalostech zaměstnanců.
Vlastní hodnocení mohou dobře vykonávat neformální tzv. ohniskové skupiny,
kam jsou začleněni jak účastníci výcviku, tak i jejich přímí nadřízení
a další zainteresované osoby. Činnost těchto skupin mají organizovat odpovědné
osoby (např. personální manažer). Další skupiny, které se mohou tohoto
hodnocení účastnit tvoří kroužky jakosti, nebo týmy zlepšování.
Techniky
Výhody: nízké náklady, rychlost, snadnost vyplňování, široké pokrytí, snadná analýza dat a stálost sdělení
Nevýhody: potřeba zvýšeného úsilí při přípravě dotazníků, vhodné spíše pro získání obecnějších informací, než pro sběr specializovaných údajů, možnost získání odpovědí pouze na dané otázky, nízké procento odezvy.
Výhody: poskytuje cenné informace v případě, že skupina je representativním vzorkem, podporuje sdílení stanovisek o řešení problémů a výkonnosti, posiluje pocity angažovanosti zaměstnanců, podporuje pozitivní přístup ke zlepšování výkonnosti a řešení problémů.
Nevýhody: vyžaduje značné koordinační úsilí při snaze shromáždit
správné lidi na jednom místě, účastníci nemusí představovat reprezentativní
vzorek, účastníci mohou mít obavy z otevřeného vyjadřování názorů, vyžaduje
tedy prostředí vzájemné důvěry, vyžaduje se zkušený moderátor.
Klíčové otázky pro hodnocení a plánování
Zveřejněno: Květen 2001