Výchova a vzdělávání inženýrů – stěžejní úkol WFEO

Doc. Ing. Růžena Petříková, CSc.
Katedra kontroly a řízení jakosti, VŠB-TU Ostrava
 

Světová federace inženýrských organizací (WFEO) byla založena s cílem komplexně koordinovat aktivity národních a mezinárodních inženýrských organizací směřujících k aplikaci a potažmo i rozvoji inženýrství ve prospěch celého lidstva.

Tento největší subjekt sdružující inženýrské organizace téměř z celého světa je v současnosti tvořen 75 národními inženýrskými organizacemi ze všech světadílů, dvěma přidruženými organizacemi (Hong Kong a Taiwan), desítkou regionálních a mezinárodních inženýrských organizací (jako např. FEANI - Evropská federace národních inženýrských asociací nebo UPADI - Panamerická unie inženýrských asociací).

WFEO je jako reprezentativní světová inženýrská organizace respektována národními vládami a regionálními mezinárodními politickými institucemi. V globálním měřítku je uznávána jako hlavní představitel celosvětové inženýrské komunity Organizace spojených národů a jejich orgánů (např. UNESCO, UNIDO), které se pak mnohdy podílejí jak na odborné tak i na finanční pomoci řady významných mezinárodních a světových aktivit.

Sekretariát WFEO je v současnosti umístěn v hlavním sídle UNESCO v Paříži, což umožňuje bezprostřední kontakt těchto organizací a daleko rozsáhlejší spolupráci než doposud. Příkladem mohou být výroční zasedání komisí WFEO, které se v uplynulých letech uskutečnili právě v Paříži, pod přímou patronací UNESCO.

V této souvislosti bych ráda informovala naší veřejnost, že v rámci WFEO pracuje aktivně celkem pět komisí, které se zabývají jednak zpracováním nejrůznějších studií, expertíz a odborných zpráv za jednotlivé regiony, jednak se podílejí na pořádání nejrůznějších mezinárodních odborných akcí. Jedná se o komisi pro inženýrství a ekologii, komisi pro nové technologie, komisi pro informatiku a komunikace, komisi pro potravinářské inženýrství a konečně komisi pro výchovu a vzdělávání. V první a poslední jmenované komisi máme rovněž své české zástupce a to prostřednictvím Českého svazu vědeckotechnických společností - národního člena WFEO.

Od roku 1996 vydává právě komise pro výchovu a vzdělávání WFEO časopis IDEAS (accreditation, engineering, education and practice), který je distribuován prostřednictvím svých národních členů a kde jsou postupně publikovány jednak informace o všech připravovaných aktivitách, závěrech jednotlivých výročních jednání komise, dále pak závěry vybraných odborných aktivit pořádaných WFEO jakož i některá významná vystoupení z těchto akcí. V posledním období do časopisu přispívají rovněž zástupci stěžejních světových univerzit, aby se podělili se svými nejnovějšími poznatky a zkušenostmi z oblasti výchovy a vzdělávání inženýrů.

Již řadu let je mimořádná pozornost věnována právě inženýrskému vzdělávání, což dokladuje i dlouhodobý program světové federace, který považuje tuto problematiku za stěžejní úkol WFEO. Podle tohoto programu WFEO iniciuje jednotlivé programy pro zkvalitňování inženýrského vzdělávání a pro následující zavádění procedur k akreditaci inženýrských vzdělávacích programů a potažmo i studijních osnov technických vysokých škol a univerzit. V posledním období zvyšuje i své úsilí k zavedení mezinárodních vzdělávacích standardů s cílem pozvednout úroveň inženýrského vzdělávání a zabezpečit jeho maximální kompatibilitu v celosvětovém měřítku, neboť nejen v našich podmínkách postavení inženýrů a techniků zdaleka neodpovídá jejich významu, úloze a odpovědnosti.

Na podporu všech těchto aktivit pořádá WFEO pravidelně řadu odborných akcí světového významu, ke kterým patří již tradiční pořádání světových kongresů o inženýrském vzdělávání a výchově. Účast našich zástupců je velmi žádoucí a naléhavost urychleného zapojení se do všech připravovaných programů se bude postupně stupňovat s narůstajícími globálními problémy a v našem případě bude tato naléhavost umocněna i současnou neschopností a neochotou české politické reprezentace tyto problémy účinně a včas řešit a to nejen ve smyslu trvale udržitelného rozvoje ale především ve smyslu rozvoje společnosti bez jakýchkoliv hospodářských a společenských krizí.

V pořadí 5. Světový kongres inženýrského vzdělávání s mottem "Zlepšování inovačních kapacit studentů a pedagogů, nové vzdělávací techniky a technologie poplatné 21. století" se uskuteční v září 2000 ve Waršavě, tzn. poprvé v historii v zemi bývalé východní Evropy. Pro dostupnost místa konání kongresu se očekává vysoká účast odborníků z Evropy, USA, Japonska, Ruska a dalších, a to jak z oblasti školství, vládních i nevládních institucí, tak i z oblasti průmyslové praxe. Průběžné informace jsou zájemcům k dispozici na katedře řízení jakosti VŠB-TU Ostrava.

Kontakt na autora:
Prof. Ing. Růžena Petříková, CSc.
E-mail: ruzena.petrikova@vsb.cz