Ing. Martin Dudek
Katedra kontroly a řízení jakosti, VŠB-TU Ostrava
Analýza pracovního místa je proces získání informací o pracovním místě a jejich následné vyhodnocování. Existuje prakticky 5 hlavních
důvodů, které motivují firmu provádět analýzu pracovního místa: Zdroje informací
Pro analýzu pracovního místa je nutné mít potřebné zdroje informací, ze kterých čerpáme. Ve firmě existuje 5 základních zdrojů informací, ze kterých můžeme čerpat: 1) Bezprostředně nadřízení zaměstnanci (mistři, vedoucí oddělení apod.) pro pracovní místo. Ti by měli být schopni popsat účel pracovního místa, hlavní vykonávané činnosti na pracovním místě, odpovědnosti a pravomoci zaměstnance, způsob hodnocení, bezpečnostní rizika a další důležité informace.
Sběr informací Získávat informace o pracovním místě lze formou rozhovoru, písemnou formou, pozorováním a studiem podkladů a dokumentace organizace.
Rozhovor
Typ:
Použití:
Nároky na tazatele: Typy: Nároky na tazatele: Výhody dotazníku: Nevýhody dotazníku: Pozorování
1) Vytvořit popisy pracovních míst (např. v souvislosti se zavedením systému jakosti podle ISO ř. 9000).
2) Provést analýzu u současně existujících pracovních míst s cílem posoudit možnosti zvýšení produktivity práce.
3) Zjistit, co zaměstnanci opravdu dělají a porovnat to s tím, co by měli dělat.
4) Vznik nového pracovního místa.
5) Naplňování předpokládaných potřeb zákazníků, odběratelů a jiných zainteresovaných stran.
2) Zaměstnanec pracující na daném pracovním místě.
3) Organizační schéma a dokumentace organizace (pracovní postupy, příručky a manuály pro ovládání zařízení a strojů a další dokumenty).
4) Informace získané pozorováním zaměstnanců při práci.
5) Informace získané z benchmarkingu, analýz rozvoje odvětví, technologií, apod.
Popis:
Tazatel klade dotazovanému otázky s cílem získat potřebné informace. Rozhovor je postaven na základě logicky navazujících otázek. Otázky musí být srozumitelné a musí být formulovány tak, aby na ně bylo možné jednoduše a stručně odpovědět. Důležité je vyhýbat se otázkám, které by mohly poskytnout zavádějící odpověď. Rozhovor zároveň musí umožnit zaměstnanci pracujícímu na daném pracovním místě vyjádřit své pocity z práce.
- strukturovaný - tazatel má předem připravený seznam otázek. Všem dotazovaným jsou kladeny stejné otázky,
- nestrukturované - různí dotazovaní odpovídají na různé otázky. Rozhovor může mít širší rozměr.
- získání informací o tom, co zaměstnanec dělá (činnosti, operace, apod.),
- získání informací o časové náročnosti jednotlivých operací,
- získání informací o nárocích na kvalifikaci a odbornou způsobilost, která je
kladena na zaměstnance pro dané pracovní místo,
- získání informací o metodách a nástrojích, které zaměstnanec používá,
- k odhalení problémových míst,
- k získání informací týkající se motivace zaměstnance, ad.
- schopnost formulovat otázky,
- schopnost navodit atmosféru důvěry,
- nestrannost a nezávislost.
Výhody rozhovoru:
- více objektivní,
- lze získat všechny potřebné informace.
Nevýhody rozhovoru:
- časově náročné,
- klade velké nároky na dovednosti tazatele,
- náročné na zpracování získaných odpovědí.
Písemná forma - dotazníky, seznamy
Popis:
Autor dotazníku zjišťuje informace od zaměstnance
formou odpovědí na písemně definované otázky. Důraz musí být kladen na formulaci
otázek. Dotazník může vyplňovat jak zaměstnanec pracující na daném pracovním
místě tak vedoucí pracovník nejblíže nadřízený pro dané pracovní místo.
a) s otevřenými odpověďmi - odpovědi jsou formulované slovně,
b) s vynucenými odpověďmi - buďto dvoustavové (ano-ne), nebo s Likertovým
formátem (odpovědi jsou dány, přiřazujeme číslo určující váhu odpovědi od
pozitivní do negativní úrovně).
- schopnost jasně a srozumitelně formulovat otázky,
- schopnost sestavit seznam otázek, které umožní získat kvalifikované odpovědi,
- schopnost analýzy dat.
- rychlost získaných informace,
- nízké náklady,
- možnost získaní velkého množství informací,
- u dotazníků s vynucenými odpověďmi lze provést rychlé a snadné vyhodnocení
zejména s využitím PC.
- přesnost a objektivita závisí na ochotě dotazovaných,
- časově náročnější je příprava dotazníku a vyhodnocování získaných informací u dotazníků z otevřenými odpověďmi.
Popis:
Pozorovatel sleduje chování zaměstnance přímo na
pracovišti. Metoda pozorování je vhodná pro manuální práce, které nezahrnují
vysoký počet klíčových operací. Sleduje se co zaměstnanec dělá a kolik času mu
jednotlivé operace zaberou. Metoda je použitelná zejména u dělnických profesí.
a) zjevné – pozorovatel sdělí pracovníkovi svůj záměr a může požádat pracovníka o pomoc,
b) skryté – pracovník není předem informován.
Nároky na pozorovatele:
- schopnost dokonale popsat jednotlivé děje, operace a chování zaměstnance,
- schopnost rozpoznat problémové situace a umět je popsat,
- schopnost vyhodnotit získané informace.
Výhody pozorování:
- lze dobře popsat pracovní náplň,
- možnost odhalení nečekaných skutečností,
- informace nejsou zkresleny zaměstnancem pracujícím na daném pracovním místě,
- lze lépe určit kritéria pro hodnocení výkonu.
Nevýhody pozorování:
- časově velmi náročné,
- finančně nákladné,
- nelze uplatnit u vysoce kvalifikovaných profesí vyžadující zejména duševní aktivitu,
- výsledky pozorování mohou být ovlivněny pocity pozorovatele,
- někdy nutnost opakovat pozorování pro potvrzení některých skutečností.
Studium dokumentace
Popis:
K
získání informací slouží analytikovi zejména organizační struktura, pracovní
postupy, návody k obsluze strojů, směrnice, popř. jiná dokumentace. Studiem
materiálů lze získat zejména informace o postavení zaměstnance (pracujícím na
daném pracovním místě) v organizační struktuře a jeho vazbě k nadřízeným a
podřízeným zaměstnancům, míru odpovědností a pravomocí, apod. Na základě studia
pracovních postupů a příruček pro ovládání strojů a zařízení lze určit, jakou
musí mít zaměstnanec kvalifikaci a odborné předpoklady pro práci na daném
pracovním místě.
Nároky na
analytika:
- schopnost orientace v záznamech,
- schopnost nalézt vztahy mezi různými druhy informací.
Výhody:
- lze získat informace pro určení požadavků na kvalifikaci a odbornou způsobilost u zaměstnance vykonávajícího práci na daném pracovním místě,
- lze získat důvěryhodné informace.
Nevýhody:
- časově náročná,
- při studiu návodů a příruček k obsluze je nutná dostatečná odborná zdatnost
analytika, který analýzu a její vyhodnocení provádí.
Volba metody
Volba metody je zejména závislá na důvodu, proč analýzu
pracovního místa děláme (viz výše); informačním zdroji, ze kterého čerpáme;
časových možnostech a odborné zdatnosti člověka, který analýzu pracovního místa
provádí.
Vyhodnocení získaných informací
Vyhodnocování
výsledků analýzy pracovního místa by mělo být provedeno tak, aby bylo možné
posoudit:
význam pracovního místa (proč pracovní místo existuje, resp. proč bude zřízeno a jaký má význam pro organizaci, včetně tvorby přidané hodnoty),
pracovní náplň (druh práce, vykonávané operace, náročnost práce),
požadavky na způsobilost zaměstnance (vzdělání, praxe, apod.),
kriteria pro posuzování výkonu (kriteria, měřítka, ukazatele, podle kterých lze rozhodnout zda je práce vykonávána dobře),
odpovědnost a pravomoci (stupeň pravomocí a odpovědností, kterou má zaměstnanec vykonávající práci; souvisí s obtížností, a rozmanitostí problémů, které musí zaměstnanec řešit),
postavení v organizační struktuře firmy (vztahy podřízenosti nebo nadřízenosti zaměstnance a jeho postavení v organizační struktuře firmy),
způsob odměňování a motivační faktory (odměna hmotná i nehmotná; v rámci motivace posouzení možnosti postupu a budování kariéry),
možnosti osobního rozvoje (souvisí s motivačními faktory),
možná rizika spojená s výkonem na daném pracovním místě (bezpečnost práce, ekologie, požární rizika, apod.),
vlivy okolí (pracovní doba, vztahy na pracovišti, apod.).
Význam analýzy pracovního místa
Výsledky získané analýzou pracovního místa jsou základem a nejlepším zdrojem informací pro vytvoření popisu pracovního místa.
Literatura:
SWANSON A.R.: Analysis for Improving
Performance. San Francisco. Berrett-Koehler Publishers. 1994. 286 s.
ARMSTRONG M.: Personální management.
Praha.Grada. 1999. 970 s.
Kontakt na autora:
Martin.Dudek@cbox.cz