Příspěvek k měření a monitorování výkonnosti procesů v systémech managementu jakosti

Prof. Ing. Jaroslav Nenadál, CSc.
Katedra kontroly a řízení jakosti, VŠB-TU Ostrava

V souvislosti s aplikací požadavků souboru norem ISO 9000:2000 musí všechny typy organizací řešit i problematiku postupů měření a monitorování výkonnosti procesů. V kapitole 8 Měření, analýza, zlepšování se totiž takový požadavek vyskytuje a pro mnohé organizace je na první pohled překvapující. Je však už v úvodu nutné konstatovat, že zejména ve výrobních procesech se vždy určitým způsobem výkonnost měřila a měřit bude a že by tedy alespoň v určitém ohledu nemělo jít o těžko pochopitelný, resp. záludný požadavek normy. Na druhé straně může být problémem to, že výkonnost bude nutné měřit u všech procesů v systému managementu jakosti, tedy i u procesů, které vykonávají i tzv. „bílé límečky“.

Proto se v tomto příspěvku zaměříme na definování obecných východisek k problematice měření výkonnosti procesů.

První z problémů, který bude muset řešit každá organizace se týká definic pojmů. Nová názvoslovná norma ISO 9000:2000 totiž pojem „výkonnost“ vůbec nedefinuje.  Proto využijeme definici tohoto pojmu podle EFQM: výkonnost je míra dosahovaných výsledků jednotlivci, skupinami, organizací i procesy. Jestliže tedy chceme výkonnost měřit, musíme tak činit v porovnání s definovanou, tzv. cílovou hodnotou výsledku.

Pod měřením výkonnosti procesů přitom budeme chápat aktivity, které mají poskytovat objektivní a přesné informace o průběhu jednotlivých procesů, tak aby tyto procesy mohly být jejich vlastníky průběžně, tzn. operativně řízeny za účelem plnění všech požadavků na procesy kladených.  Zákazníkem pro tato měření jsou tedy výhradně vlastníci procesů, u kterých jsou realizována. Vlastníci procesů sice nemusí přímo výkonnost měřit, je však jejich základní pravomocí výsledky z měření výkonnosti poznat a využívat je k rozhodování! Bez zpracovaných dat o výsledcích měření výkonnosti procesů totiž objektivní řízení procesů není možné!

Opět si připomeňme, že výkonnost je mírou dosahovaných výsledků. Z toho vyplývá, že všechny postupy měření výkonnosti procesů se musejí opírat o vhodnou základnu, etalon. Takovou základnou by měly být vždy stanovené cílové hodnoty výkonnosti. V systémech managementu jakosti se jim říká i ve smyslu kap. 5 dle ISO 9001:2000 cíle jakosti. Normou ISO 9000:2000 je tento pojem definován jako něco, co se má ve vztahu k jakosti dosáhnout. Chceme-li být přesnější, můžeme říci, že cíle jakosti jsou kvantifikovatelné charakteristiky produktů a procesů, které mají být organizací dosaženy k určitému termínu v budoucnosti. Jak koncepce TQM, tak i soubor nových norem ISO vyžaduje, aby cíle jakosti byly plánovány pro všechny organizační úrovně, tj. aby cíle jakosti měl každý útvar v organizaci. Cíle jakosti však musí korespondovat se strategickým vyhlášením, kterému se říká politika jakosti – ta formuluje celkové strategické záměry vedení organizace s ohledem na jakost. Tzn., že pokud hodlá organizace měřit výkonnost procesů musí dodržet následující algoritmus:

 

Pokud bychom předpokládali, že cílem organizace je zvýšení obratu o 20 % do dvou let oproti současnému stavu, může to být podmíněno i dobou realizace zakázek: čím bude tato doba kratší, tím je zvýšení obratu reálnější. Navazujíc na to, mohou pak jednotlivé útvary stanovit své dílčí ukazatele výkonnosti.

Měření výkonnosti procesů musí také splňovat určité požadavky. Upozorňuji zejména na tyto:

ð  Validita (platnost) měření. Zde ovšem nejde ani tak o technické pojetí validity známé např. z měření délek apod., ale spíše o dosažení stavu důvěry k informacím, které na základě měření výkonnosti získávají jak vlastníci procesů, tak i některé další zainteresované osoby v organizaci. Požadavek validity má tedy i širší souvislosti: pokud v organizaci nepanují vztahy důvěry obecně, nemohou lidé obvykle ani důvěřovat datům, které jim někdo jiný předkládá. A důvěryhodnost dat je podmíněna i tím, aby se jejich autoři, tj. pracovníci, kteří měření výkonnosti provádějí, nebáli prezentovat i některá nepříjemná zjištění!
ð  Úplnost měření. Měření výkonnosti procesů musí postihovat všechny významné aspekty a faktory průběhu a realizace procesů. Jen za tohoto předpokladu je možné objektivně identifikovat oblasti dalšího zlepšování výkonnosti!
ð  Dostatečná podrobnost měření. Při návrhu systému měření výkonnosti procesů by mělo být uplatněno toto základní pravidlo: měřit pouze výstupy z procesů nestačí. Měřit musíme i na vstupu do procesu i v průběhu vlastního procesu. V průběhu vlastního procesu přitom počet měřících míst musí odpovídat možnostem vzniku variability.
ð  Dostatečná frekvence měření.  Na požadovanou přesnost měření má velký vliv i jejich četnost. Nesprávně stanovená četnost měření může vést k velmi zkresleným údajům. Pokud by tedy např. platilo, že k odchylkám  by mohlo pravděpodobně dojít v průběhu kalendářního týdne, měli bychom četnost měření stanovit na každý den. K určení postačující četnosti měření bychom měli poznat i způsobilost procesu – jeho stabilitu v čase a brát ohled i na s tím související pracnost a náklady!
ð  Požadovaná přesnost měření. Dosažení stavu důvěry k informacím z měření výkonnosti procesů je podmíněno i jejich odpovídající přesností. V případě měření výkonnosti procesů by si vlastník procesu a tedy i objednavatel těchto měření měl uvědomit, že není ani tak důležitá absolutní přesnost jednotlivých měření (tj. výpočtu ukazatelů výkonnosti), jako poznání skutečných trendů ve vývoji sledovaných ukazatelů. Určitou nepřesnost měření je tak možné tolerovat. Když tuto nepřesnost poznáme a její variabilita v čase bude minimální, přesnost poznaných trendů bude dostatečná pro účely rozhodování o dalším průběhu procesu!
ð  Možnost odhalení mezer výkonnosti. Měření výkonnosti procesů musí být projektováno tak, aby bylo možné odhalit alespoň 80 % všech odchylek od plánovaných hodnot. Analýza těchto odchylek pak odhalí i mezery výkonnosti, jež musí být chápány jako příležitosti k dalšímu zlepšování výkonnosti!
ð  Správné načasování  měření. Získání dat z měření výkonnosti procesů je pouze jedna stránka problému. Druhou stránkou je pak rychlost, s jakou pracovníci analyzující získaná data jsou schopni zpracované informace dopravit vlastníkovi procesu. Tato rychlost by měla být co nejvyšší. Musíme mít totiž na paměti, že měření výkonnosti procesů slouží k získání informací, které jsou žádoucí pro operativní  (tj. krátkodobé, bezprostředně reagující na zjištění) řízení procesů.
ð  Stálost získaných dat v čase. Ukazatele výkonnosti procesů musí mít takovou povahu, aby jejich hodnoty nebyly závislé na různých sezónních proměnných, jako jsou např. změny sortimentu, změny objemů produkce, změny cen vstupů apod. V definování ukazatelů pro měření výkonnosti tak hraje velmi důležitou roli volba správné srovnávací základny. Navíc vlastníci procesu musí mít příležitost porovnávat současné hodnoty ukazatelů s minulými. Proto by při návrhu ukazatelů měly převládat snahy o konstrukci různých poměrových ukazatelů, nebo využití přímých finančních měřítek!
ð  Snadná srozumitelnost informací.  Pro všechny  pracovníky, kteří mají ve své činnosti používat informace z měření výkonnosti musí být tyto informace zcela jasné, srozumitelné a tedy i lehce interpretovatelné. A tak pro vlastníky procesů i další osoby budou vždy bližší informace o ztrátách v korunách, o počtu chyb v dokumentaci, než např. údaje o procentní odchylce od normovaných nákladů na jednotku výstupu. Protože už bylo konstatováno, že řeč peněz je tím nejsrozumitelnějším jazykem pro všechny, doporučuje se, aby mezi měřítky výkonnosti nechyběly ani finanční ukazatele!
ð  Odpovědnost za výsledky měření. Stejně jako u jiných procesů v systémech managementu jakosti, tak i u měření výkonnosti procesů musí být stanovena konkrétní odpovědnost za průběh měření a zpracování výsledků na určitého pracovníka organizace. Tento pracovník však musí mít šanci svou odpovědnost nést, tzn. musí být pro tyto činnosti příslušně odborně připraven a musí mít i příslušné pravomoci např. vstupovat do míst realizace procesů, monitorovat práci lidí apod.

V praxi lze očekávat, že řídící pracovníci i vlastníci procesů budou muset vždy zvažovat na jedné straně potřebnost měření výkonnosti a na druhé straně dostupnost zdrojů a pracnost s tím spojenou. Zejména požadavky na podrobnost, frekvenci a přesnost měření totiž významně ovlivňují i náklady, které si měření výkonnosti vyžádá.  Největší díl odpovědnosti v hledání a nalezení optimálních proporcí mezi potřebami a možnostmi měření výkonnosti leží na vlastnících procesů: těm musí být známa míra závažnosti konkrétního procesu, jeho podíl na plnění cílů jakosti organizační jednotky a celé organizace a také charakter procesu. U všech tzv. klíčových procesů by měření jejich výkonnosti nemělo narazit na omezenost zdrojů. A tak zatímco by měření výkonnosti takových procesů, jako jsou např. stanovování požadavků zákazníků, realizace zakázky, resp. jiné klíčové procesy měla splňovat všechny výše uvedené požadavky, jiné procesy (např. broušení nářadí v nářaďovně) lze monitorovat z hlediska jejich výkonnosti jen do té míry, do jaké výstupy z tohoto procesu mohou ovlivnit výkonnost hlavního procesu výroby.

Zdá se, že jednou ze stěžejních oblastí tvorby podnikových metodik pro měření výkonnosti procesů v systémech managementu jakosti bude vždy návrh vhodných ukazatelů, které by objektivně výkonnost charakterizovaly.

Doporučuji dodržet následující postup pro volbu ukazatelů měření výkonnosti procesů:
    1) Přesně definovat proces, u kterého hodláme měřit výkonnost (vedením organizace, nebo vedením příslušné organizační jednotky).
    2) Sestavit skupinu zkušených pracovníků pro volbu ukazatelů (vlastníkem daného procesu).
    3) Aplikovat brainstorming na téma volba ukazatelů pro měření výkonnosti procesu za vedení a moderování vlastníkem procesu.
    4) Výběr nejvhodnějších ukazatelů z brainstormingem navržené škály ukazatelů tak, aby jejich aplikace neznamenala  neefektivní nárůst pracnosti ale aby byla zachována jejich maximální
        vypovídací schopnost o skutečné výkonnosti daného procesu (celou skupinou pracovníků, ve které je nutné dosáhnout konsensu).
    5) Navržení matematických vztahů pro výpočet jednotlivých vybraných ukazatelů výkonnosti procesů (celou skupinou pracovníků).
    6) Stanovení potřebných informačních vstupů pro výpočet ukazatelů výkonnosti vlastníkem procesu.

Chtěl bych upozornit na to, že v celém tomto procesu má zcela specifickou a neopominutelnou roli právě vlastník procesu, tj. osoba, která nese odpovědnost za výsledky procesu a jeho efektivní průběh. Tato role je dána tím, že pro  měření výkonnosti určitého procesu je vlastník vždy nejdůležitějším zákazníkem a v některých případech i člověkem, který daná měření osobně vykonává. Proto by mu mělo vskutku záležet na kvalitě výběru ukazatelů, z jejichž hodnot bude pravidelně usuzovat na efektivní, resp. neefektivní průběh jím řízeného procesu!

I když charakter mnohých ukazatelů bude souviset s jedinečností procesů, můžeme říci, že jsou určité ukazatele výkonnosti, které mají univerzální charakter a mohou být používány v celé řadě měření. Alespoň některé z nich nyní uvedeme:
    a) průběžná doba procesu,
    b) efektivní využití doby procesu,
    c) celkové náklady na proces,
    d) efektivní využití nákladů,
    e) podíl neshod v procesu,
    f) úroveň Sigma způsobilosti,
    g) využití disponibilních kapacit v procesu,
    h) počet registrovaných odchylek v procesu  apod.

Kromě výše zmiňovaných univerzálních ukazatelů výkonnosti je v některých případech aktuální nasadit i další, spíše už specifické ukazatele výkonnosti konkrétních procesů. Ty mohou být odvozeny od ukazatelů produktivity, efektivnosti nákladů, shodnosti s požadavky, výtěžnosti zdrojů apod. Jako ukázka by snad mohly sloužit ukazatele pro měření výkonnosti procesů poprodejního servisu. Služby poskytované zákazníkům po okamžiku prodeje produktu jsou mnohdy velmi citlivou oblastí ovlivňující výslednou míru spokojenosti a loajality zákazníků. Výkonnost těchto procesů by mohla být měřena např. s pomocí těchto ukazatelů:
    - rychlost reakce na oznámenou neshodu zákazníkem,
    - podíl nových požadavků na servis k celkovému počtu požadavků v čase,
    - podíl nákladů na pogaranční servis k celkovým nákladům servisu,
    - průměrné doba garancí poskytovaných zákazníkům,
    - využití kapacity pracovníků servisu,
    - podíl splněných závazků servisu zákazníkům (např. podíl uskutečněných oprav do 24 hodin, pokud by tento termín byl oficiálně organizací zákazníkům deklarován), atd.

Ať už si vlastníci procesů zvolí jakékoliv ukazatele k měření a monitorování výkonnosti procesů, měli by si uvědomit, že samotné měření a monitorování nestačí. Všechny podobné aktivity by byly úplně zbytečné, kdyby data získaná z těchto měření nebyla soustavně analyzována za použití vhodných statistických metod za účelem nalezení trendů a odhalení příležitostí k dalšímu zlepšování výkonnosti. Až realizace procesů neustálého zlepšování bude důkazem účinnosti měření a monitorování výkonnosti!
 

Kontakt na autora:
E-mail: Jaroslav Nenadál
 

Zveřejněno: Říjen 2001