Doc. Dr. Marek Bugdol
WSZiA - Opole, Starosta města Ratiboř
Dariusz Wdowiak
absolvent Slezské univerzity,
zaměstnanec okresní samosprávy v Ratiboři
Předpoklady k zavedení systému
Město Ratiboř je všeobecně známo
díky svým úspěchům v oblasti řízení jakosti. Je třeba zdůraznit, že většina podniků ratibořského kraje už delší
dobu vlastní certifikáty ISO, a některé z nich mají na svém kontě
řadu úspěchů. Průkopníky v této oblasti byli zaměstnanci podniku
ZEW S.A. Tato firma získala jako první v Polsku dva certifikáty ISO
a to Polského centra pro výzkum a certifikaci a také TÜV - CERT Essen.
V roce 1995 byla spolupráce obou center novou záležitostí. Akciová společnost
ZEW je rovněž laureátem Polské ceny jakosti a jedním z prvních členů European Fundation for Quality Management.
Držiteli certifikátů ISO jsou: Mieszko – výrobce bonbónů, RAFAKO – známý
výrobce kotlů, Energetický závod, EMA – výrobce akumulátorů.
Ratiboř má 60 tis. obyvatel a proto členové městského zastupitelstva často
poukazují na to, že taková „intenzita“ certifikátů ISO se nevyskytuje v
žádné jiné oblasti státu.
V roce 2000 obdržela certifikát ISO jako první v zemi i okresní samospráva.
Autoři tohoto úspěchu byli vyznamenáni (Vavřín polského premiéra) za novátorská
řešení z oblasti řízení samosprávní administrativy. V současné
době byly v oblastní nemocnici a ve Sdružení středních škol zahájeny přípravy
zavádění systému zajišťujícího splnění jakostních norem v souladu s
požadavky ISO 9000. Specifický charakter ratibořského kraje
ovlivňuje zvýšení proekologického povědomí obyvatel. Znalosti občanů na
téma soudobých způsobů řízení práce jsou poměrně vysoké a to
potvrzuje i průzkum okolí a také fakt, že během schvalování usnesení týkajícího se
přistoupení obce (a dříve okresu) k zavádění jakostního systému došlo k
celkové shodě (navzdory politickým rozdílům). Na základě jednání s představiteli
městských a okresních zastupitelstev, které ISO zaváděly, lze uvést, že
hlavní překážkou v procesu zavádění systémů byla neznalost procesu
ze strany poslanců.
Pro zavedení normy ISO 14001 hovořila tato fakta:
- v kraji se nachází mnoho organizací, které se zabývají ochranou životního
prostředí (Meteorologický ústav, Centrum průzkumu různorodosti PAN, přírodní
rezervace „Łęszczok“, Cisterské
krajinné kompozice a pod.),
- zkušenosti větších průmyslových podniků, které jako první zavedly
ekologické normy,
- úspěšná realizace úkolů z oblasti ochrany životního prostředí obcemi
ratibořského okresu.
Co více - ratibořský okres je jednou z mála „zelených oblastí“ ve Slezsku.
Proces zavádění systému oblastního řízení
Proces zavádění tohoto systému podle normy ISO 14001 v obci Ratiboř byl rozdělen podle teoretických doporučení do dvou etap: přípravné (informace, reklama a školení) a hlavní (dokumentace, zavedení procedur a jejich modernizace). V březnu roku 2000 městské zastupitelstvo přijalo usnesení o připojení se k procesu zavádění tohoto systému. Před přijetím usnesení byla ve všech odborných komisích rady projednána účelnost zahájení ze strany obce zavádění zmiňovaného programu. V dubnu byl zvolen zmocněnec (kterým se stal městský tajemník), a rovněž pracovní skupina pro zavádění programu.
V souladu s usnesením Městského předsednictva k základním povinnostem
zmocněnce patří:
- řízení práce skupiny pro zavádění oblastního systému řízení (OSR),
- koordinace práce spojená se zaváděním OSR v jednotlivých organizačních
skupinách,
- předávání informací spojených se zaváděním OSR mezi starostou a předsednictvem
města a poradci z konsultační firmy.
Další etapou bylo určení 8. subjektů, které budou zapojeny do tohoto
systému. Po četných konzultacích a školeních se městské předsednictvo
rozhodlo, že do systému budou zapojeny:
- mateřská škola č. 15,
- základní školy č. 3 a 11,
- gymnázium č. 1,
- městská skládka odpadového materiálu,
- podnik městské hromadné dopravy,
- podnik komunální a hygienické služby,
- Městský úřad.
Ředitelé, předsedové a vedoucí uvedených jednotek se stali členy skupiny pro zavádění systému oblastního řízení dle normy ISO 14001. Městský úřad se stal koordinátorem všech předsevzetí. Formou výběrového řízeni (ke kterému je zavázán MěU) byla zvolena konzultační společnost – podnik ZETOM Katowice. V červnu byla zahájená školení: členů pracovní skupiny, členů správní rady, radních a všech zaměstnanců. Již v červenci bylo možné zahájit vypracovávání první dokumentace. Dále była provedena nulová bilance a vypracována hodnotící zpráva pro stav oblastního řízení v jednotlivých prostředích, které byly do systému zapojeny. Po důkladném šetření bylo vypracováno 14 procedur, instrukcí a nařízení, které braly v úvahu specifiku jednotlivých subjektů zapojených do systému.
V září roku 2000 bylo provedeno 11 vnitřních bilancí a v říjnu bylo
přijato usnesení ve věci oblastní politiky obce. Dokument s názvem "Oblastní politika města Ratiboř" můžeme rozdělit do
3. částí:
- deklarativní (právo obyvatel na zdravý život a pravidlo vyváženého
vývoje),
- cílová (určující cíle oblastní politiky),
- shrnující (předpokladající veřejný přístup k dokumentu).
Městská rada se zavázala předcházet negativním změnám a možnému ohrožení
těmito prostředky:
- respektování stávajícího zákonodárství v oblasti ochrany životního
prostředí,
- systémové kroky, které zdokonalují oblastní řízení v obci,
- monitoring a kontrola škodlivých faktorů ve městě,
- propagace firem a podniků, jejichž výroba je pro prostředí příznivá,
- neustálé zlepšování stavu životního prostředí,
- systematické zamezování znečištění ovzduší, vody a půdy,
- minimalizace komunálních odpadů,
- omezení vlivu silničního provozu, záchrana ojedinělého přírodního
bohatství,
- propagace ekologického zemědělství i výroby,
- široce pojatá ekologická edukace společnosti, především pak dětí
a mládeže,
- úsporné obhospodařování přírodního bohatství,
- rozvoj spolupráce s jinými obcemi a organizačními subjekty pro přípravu
společného systému práce v oblasti ochrany životního prostředí.
Všechna usnesení jsou veřejně dostupná občanům města.
Velmi důležitou a také obtížnou úlohou bylo určení úkolů a cílů jednotlivých
jednotek. Například v oblasti komunálního odpadu byly určeny tyto cíle:
- snížení spotřeby jednotlivých zářivek v průměru o 10% ve srovnání
s rokem 2000,
- 70% eliminace chemických čistících prostředků, které nepodléhají
rozkladu,
- prodloužení doby exploatace pneumatik a omezení jejich skladování
o 10% vůči roku 2000,
- omezení negativního vlivu problémového odpadu na životní prostředí
(léky, baterie a podobně),
- preventivní ochrana životního prostředí proti zamoření chemickými
látkami.
Závěry určující cíle zahrnují údaje o: úkolech, organizačních subjektech
pověřených jejich zaváděním a finančních prostředcích. Předsednictvo města
ve značné míře využívá finanční prostředky, které pocházejí z fondů na
ochranu životního prostředí (obecního – vlastního, okresního a vojevodského).
Během prvního čtvrtletí tohoto roku pracovní skupina pro zavádění systému
společně s konzultační firmou:
- vypracovala Knihu oblastního řízení obce,
- určila firmy k certifikaci,
- vypracovala návrh o finanční pomoci pro tento systém z finančních
prostředků Vojvodského fondu ochrany životního prostředí a vodního hospodářství.
Další kroky se soustředily na:
- provedení vnitřních bilancí, které měly za úkol hodnocení fungování
zavedeného systému ve všech podnicích,
- kontrolu systému ze strany vedení.
Celková bilance ohledně udělení certifikátu se konala v květnu a byla provedená konzultanty RWTÜV.
Očekávané výsledky
Proces zavádění systému oblastního řízení v obci Ratiboř podle normy
ISO 14001 ukončil pouze první etapu proekologické politiky, důsledně realizované
samosprávou obce a kraje. Dalším pozitivem, také z ohledem na ekonomický
přínos, je zavedení ekologického paliva pro autobusy
městské hromadné dopravy od května letošního roku. Dopravní podnik tímto ušetří ročně kolem 60.
až 70. tis. PLN, a co je nejdůležitější, ve výfukových plynech je
o 30% méně síry než ve standardních pohonných hmotách. Dosažené výsledky pilotních podniků vedly městské zastupitele k rozhodnutí
o rozšíření v roce 2002 systému oblastního řízení na další školy a podniky, a to:
- gymnázia č. 2,3,4,5,
- základní školy sídlící ve výše uvedených gymnáziích, tj č. 1, 15,
18,
- mateřské školy č. 26 a 24,
- Podnik silničních prací.
Závěrem můžeme uvést, že pozitivní aspekty zavádění systému zahrnují:
- omezení škodlivosti nebezpečných odpadů jeho tříděním a sběrem
- léky, baterie a akumulátory po záruční lhůtě,
- omezení škodlivých emisí do ovzduší – omezení emise výfukových plynů,
dotace pro podniky, které modernizují „staré“ kotelny,
- dodržování kritérií během nákupu výrobků a služeb, která určují minimální
ingerenci – pokud jde o životní prostředí,
- využívání preferencí pro hospodářské subjekty, které zavádějí technologie
a využívají materiály příznivé pro životní prostředí.
Nemůžeme zapomenout ani na otázku školení a propagace (první obec, která vlastnila tento certifikát), protože cílem obce je rovněž výměna poznatků a zkušeností pro zavedení podobných kroků v obcích ratibořského okresu, jak rovněž slezského vojevodství.
Resumé
21.června letošního roku se v Ratiboři konalo slavnostní předání prvního
v Polsku (a současně i jednoho z mála ve světě) certifikátu, který zajišťuje
jakost podle normy ISO 14001 pro obec Ratiboř. Tento článek přináší proces
zavádění systému oblastního řízení v obci a informace o cílech a úkolech, které jsou z tím spjaty.
Kontakt:
E-mail:
Marek Bugdol
Zveřejněno: Listopad 2001