Systém oblastního řízení podle normy ISO 14001 v obci Ratiboř

Doc. Dr. Marek Bugdol
WSZiA - Opole, Starosta města Ratiboř

Dariusz Wdowiak
absolvent Slezské univerzity, zaměstnanec okresní samosprávy v Ratiboři

 

Předpoklady k zavedení systému

Město Ratiboř je všeobecně známo díky svým úspěchům v oblasti řízení jakosti. Je třeba zdůraznit, že většina podniků ratibořského kraje už delší dobu vlastní certifikáty ISO, a některé z nich mají na  svém kontě řadu úspěchů. Průkopníky v této oblasti byli zaměstnanci  podniku ZEW S.A. Tato firma získala jako první v Polsku  dva certifikáty ISO a to Polského centra pro výzkum a certifikaci a také TÜV - CERT Essen. V roce 1995 byla spolupráce obou center novou záležitostí. Akciová společnost ZEW je rovněž laureátem Polské ceny jakosti a jedním z prvních členů European Fundation for Quality Management. Držiteli certifikátů ISO jsou: Mieszko – výrobce bonbónů, RAFAKO – známý výrobce kotlů,  Energetický závod, EMA – výrobce akumulátorů.  Ratiboř má 60 tis. obyvatel a proto členové městského zastupitelstva často poukazují na to, že taková „intenzita“ certifikátů ISO se nevyskytuje v žádné jiné oblasti státu.
V roce 2000 obdržela certifikát ISO jako první v zemi i okresní samospráva. Autoři tohoto úspěchu byli vyznamenáni (Vavřín polského premiéra) za novátorská řešení z oblasti řízení samosprávní administrativy. V současné době byly v oblastní nemocnici a ve Sdružení středních škol zahájeny přípravy zavádění systému zajišťujícího splnění jakostních norem v souladu s požadavky ISO 9000. Specifický charakter ratibořského kraje ovlivňuje zvýšení proekologického povědomí obyvatel. Znalosti občanů na téma soudobých způsobů řízení práce jsou poměrně vysoké a to potvrzuje i průzkum okolí a také fakt, že během schvalování usnesení týkajícího se přistoupení obce (a dříve okresu) k zavádění jakostního systému došlo k celkové shodě (navzdory politickým rozdílům). Na základě jednání s představiteli městských a okresních zastupitelstev, které ISO zaváděly, lze uvést, že hlavní překážkou v procesu zavádění systémů byla neznalost procesu ze strany poslanců.

Pro zavedení normy ISO 14001 hovořila tato fakta:
    - v kraji se nachází mnoho organizací, které se zabývají ochranou životního prostředí (Meteorologický ústav, Centrum průzkumu různorodosti PAN, přírodní rezervace „Łęszczok“, Cisterské
      krajinné kompozice a pod.),
    - zkušenosti větších průmyslových podniků, které jako první zavedly ekologické normy,
    - úspěšná realizace úkolů z oblasti ochrany životního prostředí obcemi ratibořského okresu.

Co více - ratibořský okres je jednou z mála „zelených oblastí“ ve Slezsku.

Proces zavádění systému oblastního řízení 

Proces zavádění tohoto systému podle normy ISO 14001 v obci Ratiboř byl rozdělen podle teoretických doporučení do dvou etap: přípravné (informace, reklama a školení) a hlavní (dokumentace, zavedení procedur a jejich modernizace). V březnu roku  2000 městské zastupitelstvo přijalo usnesení o připojení se k procesu zavádění tohoto systému. Před přijetím usnesení byla ve všech odborných komisích rady projednána účelnost zahájení ze strany obce zavádění zmiňovaného programu. V dubnu byl zvolen zmocněnec (kterým se stal městský tajemník), a rovněž pracovní skupina pro zavádění programu.

V souladu s usnesením Městského předsednictva k základním povinnostem zmocněnce patří:
    - řízení práce skupiny pro zavádění oblastního systému řízení (OSR),
    - koordinace práce spojená se zaváděním OSR v jednotlivých organizačních skupinách,
    - předávání informací spojených se zaváděním OSR mezi starostou a předsednictvem města a poradci z konsultační firmy.

Další etapou bylo určení 8. subjektů, které budou zapojeny do tohoto systému. Po četných  konzultacích a školeních se městské předsednictvo rozhodlo, že do systému budou zapojeny:
    - mateřská škola č. 15,
    - základní školy č. 3 a 11,
    - gymnázium č. 1,
    - městská skládka odpadového materiálu,
    - podnik městské hromadné dopravy,
    - podnik komunální a hygienické služby,
    - Městský úřad.

Ředitelé, předsedové a vedoucí uvedených jednotek se stali členy skupiny pro zavádění systému oblastního řízení dle normy ISO 14001. Městský úřad se stal koordinátorem všech předsevzetí. Formou výběrového řízeni (ke kterému je zavázán MěU) byla zvolena konzultační společnost – podnik ZETOM Katowice. V červnu byla zahájená školení: členů pracovní skupiny, členů správní rady, radních a všech zaměstnanců. Již v červenci bylo možné zahájit vypracovávání první dokumentace. Dále była provedena nulová bilance a vypracována hodnotící zpráva pro stav oblastního řízení v jednotlivých prostředích, které byly do systému zapojeny. Po důkladném šetření bylo vypracováno 14 procedur, instrukcí a nařízení,  které braly v úvahu specifiku jednotlivých subjektů zapojených do systému.

V září roku 2000 bylo provedeno 11 vnitřních bilancí a v říjnu bylo přijato usnesení ve věci oblastní politiky obce. Dokument s názvem "Oblastní politika města Ratiboř" můžeme rozdělit do 3. částí:
    - deklarativní (právo obyvatel na zdravý život a pravidlo vyváženého vývoje),
    - cílová (určující cíle oblastní politiky),
    - shrnující (předpokladající veřejný přístup k dokumentu).

Městská rada se zavázala předcházet negativním změnám a možnému ohrožení těmito prostředky:
    - respektování stávajícího zákonodárství v oblasti ochrany životního prostředí,
    - systémové kroky, které zdokonalují oblastní řízení v obci,
    - monitoring a kontrola škodlivých faktorů ve městě,
    - propagace firem a podniků, jejichž výroba je pro prostředí příznivá,
    - neustálé zlepšování stavu životního prostředí,
    - systematické zamezování znečištění ovzduší, vody a půdy,
    - minimalizace  komunálních odpadů,
    - omezení vlivu silničního provozu, záchrana ojedinělého přírodního bohatství,
    - propagace ekologického zemědělství i výroby,
    - široce pojatá ekologická edukace společnosti, především pak dětí a mládeže,
    - úsporné obhospodařování přírodního bohatství,
    - rozvoj spolupráce s jinými obcemi a organizačními subjekty pro přípravu společného systému práce v oblasti ochrany životního prostředí.

Všechna usnesení jsou veřejně dostupná občanům města.

Velmi důležitou a také obtížnou úlohou bylo určení úkolů a cílů jednotlivých jednotek. Například v oblasti komunálního odpadu byly určeny tyto cíle:
    - snížení spotřeby jednotlivých zářivek v průměru o 10% ve srovnání s rokem 2000,
    - 70% eliminace chemických čistících prostředků, které nepodléhají rozkladu,
    - prodloužení doby exploatace pneumatik a omezení jejich skladování o 10% vůči roku 2000,
    - omezení negativního vlivu problémového odpadu na životní prostředí (léky, baterie a podobně),
    - preventivní ochrana životního prostředí proti zamoření chemickými látkami.

Závěry určující cíle zahrnují údaje o: úkolech, organizačních subjektech pověřených jejich zaváděním a finančních prostředcích. Předsednictvo města ve značné míře využívá finanční prostředky, které pocházejí z fondů na ochranu životního prostředí (obecního – vlastního, okresního a vojevodského). Během prvního čtvrtletí tohoto roku pracovní skupina pro zavádění systému společně s konzultační firmou:
    - vypracovala Knihu oblastního řízení obce,
    - určila firmy k certifikaci,
    - vypracovala návrh o finanční pomoci pro tento systém z finančních prostředků Vojvodského fondu ochrany životního prostředí a vodního hospodářství.

Další kroky se soustředily na:
    - provedení vnitřních bilancí, které měly za úkol hodnocení fungování zavedeného systému ve všech podnicích,
    - kontrolu systému ze strany vedení.

Celková bilance ohledně udělení certifikátu se konala v květnu a byla provedená konzultanty RWTÜV.

Očekávané výsledky

Proces zavádění systému oblastního řízení v obci Ratiboř podle normy ISO 14001 ukončil pouze první etapu proekologické politiky, důsledně realizované samosprávou obce a kraje. Dalším pozitivem, také z ohledem na ekonomický přínos, je zavedení ekologického paliva pro autobusy městské hromadné dopravy od května letošního roku. Dopravní podnik tímto ušetří ročně kolem 60. až 70. tis. PLN, a  co je nejdůležitější, ve výfukových plynech je o  30% méně síry než ve standardních pohonných hmotách. Dosažené výsledky pilotních podniků vedly městské zastupitele k rozhodnutí o rozšíření v roce 2002 systému oblastního řízení na další školy a podniky, a to:
    - gymnázia č. 2,3,4,5,
    - základní školy sídlící ve výše uvedených gymnáziích, tj č. 1, 15, 18,
    - mateřské školy č. 26 a 24,
    - Podnik silničních prací.

Závěrem můžeme uvést, že pozitivní aspekty zavádění systému zahrnují:
    - omezení škodlivosti nebezpečných odpadů jeho tříděním a sběrem - léky, baterie a akumulátory po záruční lhůtě,
    - omezení škodlivých emisí do ovzduší – omezení emise výfukových plynů, dotace pro podniky, které modernizují „staré“ kotelny,
    - dodržování kritérií během nákupu výrobků a služeb, která určují minimální ingerenci – pokud jde o životní prostředí,
    - využívání preferencí pro hospodářské subjekty, které zavádějí technologie a využívají materiály příznivé pro životní prostředí.

Nemůžeme zapomenout ani na otázku školení a propagace (první obec, která vlastnila tento certifikát), protože cílem obce je rovněž výměna poznatků a zkušeností pro zavedení podobných kroků v obcích ratibořského okresu, jak rovněž slezského vojevodství.

Resumé
21.června letošního roku se v Ratiboři konalo slavnostní předání prvního v Polsku (a současně i jednoho z mála ve světě) certifikátu, který zajišťuje jakost podle normy ISO 14001 pro obec Ratiboř. Tento článek přináší proces zavádění systému oblastního řízení v obci a informace o cílech a úkolech, které jsou z tím spjaty.   
 

Kontakt:
E-mail: Marek Bugdol
 
 

Zveřejněno: Listopad 2001