Jak aplikovat normu ISO
9001:2000 ?
Prof. Ing. Jaroslav Nenadál, CSc.
Katedra kontroly a řízení jakosti, VŠB-TU
Ostrava
Dne 15.12.2000 byly ISO uvolněny k používání tři nové normy souboru
ISO 9000:2000:
-
ISO 9000:2000 Systémy managementu jakosti – základy a slovník
-
ISO 9001.2000 Systémy managementu jakosti – požadavky
-
ISO 9004:2000 Systémy managementu jakosti – směrnice pro zlepšování výkonnosti.
V následujícím tříletém přechodovém období tak budou všechny organizace
s vybudovaným, resp. certifikovaným systémem jakosti podle norem ř.ISO
9000 z roku 1994 postaveny před úlohu transformovat tyto systémy podle
požadavků a doporučení nových norem. Nelze ale zapomenout ani na organizace,
které se do budování systémů managementu jakosti teprve pustí a pro které
bude základnou už jenom nová sada norem ISO 9000:2000. V každém případě,
všechny organizace budou hledat i odpovědi na otázky související s efektivní
aplikací těchto norem, zejména s normou ISO 9001:2000. Ta se stane jedinou
kriteriální normou pro posuzování shody třetí stranou, tj. pro certifikaci
systémů managementu jakosti v koncepci ISO. Nové normy totiž na jedné straně
umožňují větší stupeň variability rozsahu systémů managementu jakosti,
na druhé straně bude ovšem existovat už jenom jeden druh certifikátů –
vůči normě ISO 9001:2000, protože normy ISO 90002:1994 a ISO 9003:1994
na konci r. 2003 definitivně zaniknou.
Podle požadavků normy ISO 9001:2000 bude muset každá organizace pro
účely externích auditů druhou i třetí stranou definovat tzv. “rozsah
systému managementu jakosti”. Pod tímto pojmem je nutné chápat
ty produkty (tj. výrobky, služby atd.) a ty procesy realizace produktů,
které se rozhodnutím vedení začlení do systému managementu jakosti dané
organizace.Organizace totiž nemusí prokazovat shodu s naplněním
požadavků normy ISO 9001:2000 u celého sortimentu svých produktů a může
rovněž některé procesy ze systému vyloučit – ovšem za předpokladu, že se
toto zúžení negativně nepromítne do schopnosti dodavatelské organizace
plnit definované požadavky na produkty. Rozsah systému managementu jakosti
musí být přesně vymezen buď v příručce jakosti, nebo v dalších relevantních
dokumentech, předložených při externích systémových auditech. A právě s
tímto faktem jsou spojeny určité pochybnosti a otázky pracovníků mnohých
organizací. Proto se s podporou dokumentu ISO [1] pokusíme na některé z
pravděpodobných otázek odpovědět.
Otázka 1: Které požadavky normy ISO 9001:2000 budou moci být nejčastěji
ze systému managementu jakosti vyloučeny ?
V této souvislosti je nutné zdůraznit, že z podnikových systémů managementu
jakosti budou moci být vyloučeny jenom některé procesy, které norma ISO
9001:2000 zmiňuje v kapitole 7 – Realizace produktu. Pravděpodobně by mohlo
jít o tyto procesy:
-
7.3 Návrh a vývoj. Tato alternativa je aktuální pro všechny organizace,
které skutečně nemají rozvinuty procesy návrhu a vývoje ani produktů, ani
výrobních procesů. To znamená, že tato podmínka nemusí automaticky platit
pro všechny organizace s certifikátem systému jakosti podle ISO 9002:1994,
protože zkušenosti ukazují, že je mezi nimi řada firem, které alespoň vývoj
technologií mají!
-
7.5.3 Identifikace a sledovatelnost. Tyto procesy mohou být ignorovány
tehdy, pokud si žádný ze zákazníků organizace v obchodních smlouvách jejich
realizaci nebude vyžadovat. Stačí však jediný ze všech zákazníků, který
bude identifikaci a sledovatelnost ve svých požadavcích definovat, a organizace
bude muset tyto procesy do svého systému managementu jakosti zařadit. Podobné
situace mohou nastat i zvlášť pro případ identifikace a zvlášť pro proces
zpětné sledovatelnosti podmínek, v jakých dodaný produkt vznikal.
-
7.5.4 Vlastnictví zákazníka. Požadavky na tento proces jsou v podstatě
identické s dosavadními požadavky prvku 4.7 (Výrobek dodaný zákazníkem).
Pokud tedy organizace od zákazníků nezískává opravdu žádné produkty ( a
to nejenom hmotné výrobky, ale např. i projektovou dokumentaci, osobní
data apod.), které by měla ochraňovat před zničením a zneužitím, může tento
proces ze svého systému managementu jakosti vyloučit.
-
7.6 Řízení monitorovacích a měřicích zařízení. Pro naprostou většinu výrobních,
resp. hospodářských organizací budou procesy péče o monitorovací a měřící
zařízení přirozenou součástí systému managementu jakosti. U některých organizací
však může mít jejich vyloučení opodstatněné: to je případ např. advokátních
kanceláří, škol apod.
Vyloučení některých dalších procesů podle kapitoly 7 normy ISO 9001:2000
už bude pouze výjimečné.
Otázka 2: Jak chápat vazbu nové normy ISO 9001:2000 na moduly posuzování
shody v regulované sféře ?
I u nás existuje řada výrobních organizací, které se při výrobě produktů,
u nichž by v případě neplnění požadavků na jakost mohlo dojít k ohrožení
uživatelů, musí řídit příslušnými direktivami EU pro tzv. regulovanou sféru.
[2] U nás je tento sortiment produktů označován jako výrobky stanovené.
Pro jednotlivé druhy výrobků sem zařazených je nutné pak použít tzv. modulů,
tj. přesně definovaných postupů posuzování shody. Tři z těchto modulů počítají
i s posuzováním shody systému managementu jakosti u výrobce podle některé
z norem ISO ř. 9000 z r. 1994. Jedná se o tyto moduly:
-
modul B a D (tj. modul přezkoušení typu a zabezpečení jakosti výroby),
kde se vyžaduje posouzení systému managementu jakosti vůči ISO 9002:1994,
-
modul B a E (tj. modul přezkoušení typu a zabezpečení jakosti výroby) s
nutností posoudit shodu systému managementu jakosti s normou ISO 9003:1994,
-
modul H (komplexní zabezpečení jakosti), který počítá s posouzením systému
podle ISO 9001:1994.
Jestliže tedy v novém souboru bude sloužit k posuzování shody pouze
norma ISO 9001:2000 musíme řešit problém adekvátní náhrady za staré standardy
ISO 9002 a ISO 9003. K tomu může pomoci převodní tabulka 1. Je možné, že
některé předpisy EU sice umožní vyloučení některých dalších požadavků nad
rámec výše uvedeného výčtu procesů z kapitoly 7, pokud by to však organizace
akceptovala, nebylo by možné pro takový systém vydat prohlášení o shodě
s požadavky normy ISO 9001:2000.
Tabulka 1: Ekvivalence požadavků norem ř. ISO 9000:1994 a požadavky
normy ISO 9001:2000
Norma
|
ISO 9001:1994
|
ISO 9002:1994
|
ISO 9003:1994
|
Báze pro
porovnání
|
Všechny články ISO 9001:2000
|
Všechny články ISO 9001:2000
s výjimkou:
Návrh a vývoj |
Všechny články
ISO 9001:2000
s výjimkou:
Plánování realizace produktu
Komunikace se zákazníkem
Návrh a vývoj
Nakupování
Řízení výroby a poskytování servisu
-
článku 7.5.2
-
Validace procesů výroby
-
článku 7.5.3
Identifikace a
sledovatelnost
|
Otázka 3: Kdy nebude moci být vydáno prohlášení o shodě (certifikát)
systému managementu jakosti podle ISO 9001:2000 ?
V podstatě existují čtyři základní možnosti nesplnění všech podmínek
pro vydání podobného prohlášení, resp. certifikátu:
-
když by organizace vyloučila ze svého systému managementu jakosti některé
procesy, jež jsou stanoveny v kapitolách 4,5,6 a 8 normy ISO 9001:2000.
Možné vyloučení některých procesů se totiž týká výhradně procesů v kapitole
7!
-
když by některý z procesů uvedených v kapitole 7 ISO 9001:2000 byl organizací
vyřazen jenom proto, že jej nevyžadují předpisy platné pro regulovanou
sféru, bez ohledu na to, že by se tím snížila schopnost organizace plnit
požadavky zákazníků i požadavky stanovené obligatorně např. zákony a vyhláškami,
-
když organizace zdůvodní vyřazení některých procesů podle kapitoly 7 ISO
9001:2000 tím, že tento požadavek nebyl zahrnut do systému jakosti podle
ISO 9002:1994, nebo ISO 9003:1994,
-
když by organizace jinak nesprávně zdůvodnila vyloučení některého z procesů
ze systému managementu jakosti podle ISO 9001:2000. Jako příklad může sloužit
právě neuvažování vlastnictví zákazníka v případech, kdy sice organizace
od zákazníka nezískává hmotné produkty, ale pouze výrobní, či projektovou
dokumentaci – a ta je přece jasným duševním vlastnictvím zákazníka.
Otázka 4: Jak přistupovat k nakupovaným procesům ?
Řada organizací využívá v rámci svých aktivit celou řadu výrobních,
stavebních a jiných kooperací – prostě si některé procesy nakupuje od subdodavatelů.
Opět se tedy jedná o procesy, které norma ISO 9001:2000 uvažuje v rámci
kapitoly 7. Takové situace nejsou důvodem k tomu, aby tyto nakupované procesy
stály mimo systém managementu jakosti. Naopak i u těchto procesů musí organizace
zajistit, že jsou vykonávány v naprostém souladu s definovanými požadavky.
Prokazování tohoto souladu je přitom různé a forma závisí na jejich charakteru
nakupovaných procesů a vhodnosti použitého způsobu prokazování shody s
požadavky. Doporučovány jsou např.:
-
validace nakupovaných procesů přímo u jejich dodavatele,
-
definováním a prověřováním požadavků na systém managementu jakosti u dodavatele
nakupovaných procesů,
-
verifikací požadavků přímo u dodavatele apod.
Systémově by měly být tyto aktivity pokryty zejména v rámci procesů
nakupování. V každém případě způsob tohoto pokrytí systémem managementu
jakosti musí být popsán v příručce jakosti dané organizace (tj. firmy,
která konkrétní procesy nakupuje).
Je přirozené, že zde nebylo možné uvést všechny situace, ke kterým by
mohlo dojít v praktickém životě organizací. Pokud by čtenář potřeboval
získat některé další informace, lze mu doporučit přihlášku do speciálního
kurzu “Manažer jakosti
pro ISO 9000:2000”, který katedra kontroly a řízení jakosti zahajuje
5.3 2001 na VŠB-TU Ostrava.
Literatura:
[1] Guidance on ISO 9001:2000 clause 1.2 “Application”. www.iso.ch.
15.12.2000. 8.53
[2] KLABUSAYOVÁ,N.: Posuzování shody stanovených výrobků.
Frenštát p. Radhoštěm. Veronika. 2000. 77 s.
Kontakt na autora:
E-mail:
Jaroslav.Nenadál@vsb.cz
Zveřejněno: Leden 2001