Co přináší novela zákona o technických požadavcích na výrobky?

Doc. Ing. Naděžda Klabusayová, CSc.
Katedra podnikohospodářská, EkF VŠB-TU Ostrava


1. Úvod

V průběhu minulého roku oznámilo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, že Česká republika je plně připravena na vstup do EU, protože byla uzavřena jedna z důležitých kapitol pro vstup ČR do EU - kapitola „Technické předpisy“. Bylo možno předpokládat, že naše legislativa je plně harmonizována s legislativou EU.

V posledních letech se však stává téměř pravidlem, že zákony, které jsou v platnosti jen několik málo let, jsou postupně novelizovány, což zajisté znamená, že ještě není dosaženo plné harmonizace s právem EU, resp. při jejich schvalování nebyly všechny skutečnosti v nich uzákoněné plně hodnotně zpracovány. Tento fakt pak činí naši legislativu rozsáhlou (vzhledem k neustálým a četným novelizacím) a pro mnohé podnikatelské subjekty nepřehlednou (vzhledem ke ztížené orientaci a nutnosti neustálého pátrání a zjišťování všech schválených novel zákonů).

Tak tomu je i v případě zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, který byl od roku svého prvního schválení již podruhé novelizován (1. novelizace zákona byla provedena zákonem č. 71/2000 Sb.).

24. dubna 2002 byl přijat zákon číslo 205/2002 Sb. (2. novelizace), kterým se mění:

Ø     zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky,
Ø     zákon č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci a
Ø     zákon č. 151/2000 Sb., o telekomunikacích.

V roce 2001 vstoupil v platnost Protokol k Evropské dohodě o posuzování shody a akceptaci průmyslových výrobků (Protokol PECA), který usnadňuje odstraňování technických překážek obchodu u průmyslových výrobků v ES a České republice. Protokol PECA je v současné době nadřazen národnímu právu, resp. zákonu o technických požadavcích na výrobky. Z praktického pohledu však ani zákon o technických požadavcích na výrobky, ani prováděcí nařízení vlády nejsou dosud plně harmonizovány a zákon č. 205/2002 Sb. by měl tuto situaci zprůhlednit.

 

2. Zákon č. 205/2002 Sb.

Datum účinnosti zákona č. 205/2002 Sb. je od 1. října 2002. Ve své podstatě vychází ze znění zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, jehož některé paragrafy pozměňuje nepatrně (ve smyslu doplnění anebo vynechání slov), nicméně některé paragrafy mají úplně nová znění (§4a, §7, §10, §13, §18 a §20a) a např. §17 o uznávání zahraničních dokumentů a značek je zcela zrušen.

Novela zákona č. 205/2002 Sb. se ještě více přibližuje požadavkům Evropských společenství, z čehož vyplývá i rozšíření předmětu úpravy zákona (§1) o písmeno d), ve kterém zákon upravuje: "způsob zajištění informačních povinností souvisejících s tvorbou technických předpisů a technických norem, vyplývajících z mezinárodních smluv a požadavků práva Evropských společenství".

V tomto zákoně je také poprvé zmiňována notifikovaná osoba (§2, písm. i), kterou se pro účely tohoto zákona rozumí právnická osoba, která byla členským státem Evropské unie oznámena orgánům Evropského společenství a všem členským státům Evropské unie jako osoba pověřená členským státem Evropské unie k činnostem při posuzování shody výrobků s technickými požadavky.

V této souvislosti je nutno ještě podotknout, že podle §11 odst. 7 se české autorizované osoby stávají notifikovanými osobami podle §7 odst. 7, písm. b (viz dále). Znamená to tedy, že novelou zákona 205/2002 Sb. jsou naše autorizované osoby postaveny na stejnou úroveň jako notifikované osoby v ES, což mj. je stanoveno i v Protokolu PECA.

Rozšířen je i §3 o definici technických dokumentů, kterými se rozumí dokument, jenž obsahuje technické specifikace výrobku, a není technickým předpisem ani technickou normou, a který by mohl vytvořit technickou překážku obchodu.

Zcela nové znění přináší, jak již bylo uvedeno výše §4 – „Harmonizované technické normy a určené normy“, ve kterém se mj. uvádí, že: „Česká technická norma se stává harmonizovanou českou technickou normou, přejímá-li plně požadavky stanovené evropskou normou nebo harmonizačním dokumentem, které uznaly orgány Evropského společenství jako harmonizovanou evropskou normu, nebo evropskou normou, která byla jako harmonizovaná evropská norma stanovena v souladu s právem Evropských společenství společnou dohodou notifikovaných osob“ a harmonizované české technické normy, určené normy a jejich změny nebo zrušení včetně oznámení uvedení technického předpisu, k němuž se tyto normy vztahují, oznamuje Úřad ve Věstníku Úřadu.

Nemalý význam je nutno přikládat tzv. „Informační povinnosti“ (zcela nové znění §7). V tomto paragrafu je stanoveno, že oznamování technických předpisů nebo jiných technických dokumentů do zahraničí, informování o zahraničních návrzích technických předpisů a jiných technických dokumentů a o zahraničních dokumentech souvisejících se zajišťováním postupů při poskytování informací, informování orgánů Evropského společenství o vydání technických předpisů, pokud přejímají směrnice Evropských společenství, a zasílání textů těchto technických předpisů orgánům Evropského společenství a metodické usměrňování jednotného předkládání informací a jejich rozsahu v souladu s pokyny a postupy Komise Evropského společenství a s mezinárodními smlouvami, zabezpečuje Úřad.

Úřad dále oznamuje orgánům Evropského společenství, popřípadě příslušným orgánům členských států Evropské unie zejména autorizované osoby pověřené k činnostem při posuzování shody podle nařízení vlády přejímajících právo Evropských společenství, změny a zrušení tohoto pověření a stanoviska ke zjištění, že ustanovení harmonizované evropské normy neodpovídají základním požadavkům uvedeným v předpisech Evropských společenství, popřípadě jiné skutečnosti týkající se harmonizovaných evropských norem nebo jiných dokumentů.

Rozhodnutí o uložení ochranného opatření u stanovených výrobků oznamují ministerstvu průmyslu a obchodu a Úřadu orgány dozoru.

Rozhodnutí orgánů dozoru o uložení ochranného opatření u stanovených výrobků (§ 12) oznamuje orgánům Evropského společenství, popřípadě příslušným orgánům členských států Evropské unie Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Rozšířenou definici „certifikace“ pak je možno nalézt v §10, která jakoby avizovala, zcela nové pojetí a znění §13 týkající se prohlášení o shodě (viz dále).

Nově zavedenými písmeny v §12, týkajícím se „posuzování shody“, jsou v zákoně 205/2002 Sb. písmena c, e, f, g, h. Je v nich mj. stanoveno, které ze stanovených výrobků a za jakých podmínek musí nebo mohou být při uvádění na trh nebo do provozu opatřeny označením stanoveným nařízením vlády, důvody ohrožení oprávněného zájmu, které se oznamují u stanovených výrobků při uložení ochranných opatření, přechodné období apod.

Velký význam je nutno přikládat i zcela novému znění §13 – „Prohlášení o shodě“, který se týká především povinností při uvádění stanovených výrobků na trh, jejich označování značkami shody, povinností poskytovat Úřadu nebo autorizovaným osobám (popřípadě stanoveným zahraničním osobám) na základě žádosti kopie certifikátů nebo jiných dokumentů včetně souvisejících dokladů, a poskytování orgánu dozoru na vyžádání doklady o posouzení shody v rozsahu stanoveném nařízeními vlády v období 10 let od ukončení výroby, dovozu nebo uvádění na trh, apod.

V případě, že výrobek nemá původ v České republice nebo ve státech, s nimiž je sjednána příslušná mezinárodní smlouva, lze použít některá ustanovení §13 u stanovených výrobků (vztahujících se ke komoditám obsažených v Protokolu PECA), a pro které je stanoven postup posuzování shody bez účasti autorizované osoby (§ 13a).

"Dozorem" nad tím, zda stanovené výrobky uváděné na trh jsou označeny stanoveným způsobem, popřípadě k nim byl vydán či je přiložen stanovený dokument a zda vlastnosti stanovených výrobků uvedených na trh odpovídají stanoveným technickým požadavkům, provádí Česká obchodní inspekce, popřípadě orgán stanovený zvláštním zákonem.

Tato skutečnost byla uzákoněna již zákonem č. 71/2000 Sb. Nově se k tomuto znění přikládá věta: "pokud se při dozoru zjistí odstranitelné nedostatky, umožní orgán dozoru jejich odstranění v jím stanovené lhůtě", která znamená, že orgán dozoru může dát výrobci, dovozci či distributorovi čas na odstranění nedostatků, aniž by ho okamžitě pokutoval.

 

3. Závěr

Zákon č. 205/2002 Sb., jak již bylo uvedeno v úvodu, se více přibližuje požadavkům práv Evropských společenství a povinnostem vyplývajícím z mezinárodních smluv. Jeho schválení bylo vyvoláno i Protokolem PECA, neboť jasně stanovuje postavení autorizovaných resp. notifikovaných osob, definuje povinnosti při uvádění stanovených výrobků na trh včetně jejich označování značkami shody. Měl by ve své podstatě zprůhlednit povinnosti výrobců, dovozců a distributorů při uvádění výrobků na trh a dá se předpokládat, že jeho případná další novelizace nastane až po vstupu České republiky do Evropské unie.

 

Literatura:

  1. Sbírka předpisů České republiky. Zákon č. 205/2002 Sb., částka 82/2002 Sb.
  2. Klabusayová, N.: Dopady Protokolu PECA v praxi. In. Q Magazín - internetový časopis. http://www.fmmi.vsb.cz/639/magazin.htm. 2002. ISSN 1213-0451

 

Kontakt na autorku:
E-mail: nadezda.klabusayova@vsb.cz

 

Zpět


Zveřejněno: Červenec 2002