1. Vyplněný
dotazník zaslalo zpět 43 firem z různých odvětví.
Odvětví |
|
|
|
Strojírenský |
|
|
|
Hutní |
|
|
|
Stavební |
|
|
|
Automobilový |
|
|
|
Doprava |
|
|
|
Elektrotechnický |
|
|
|
Gumárenský |
|
|
|
Chemický |
|
|
|
Dřevařský |
|
|
|
Plasty |
|
|
|
Zdrav. potřeby |
|
|
2. Velikost firem podle počtu zaměstnanců.
Počet zaměstnanců. |
|
|
|
do 50 |
|
|
|
do 250 |
|
|
|
do 500 |
|
|
|
víc než 500 |
|
|
3. Podle které normy se při zajišťování jakosti ve vaší firmě řídíte?
Normy ISO |
|
|
|
ISO 9001 |
|
|
|
ISO 9002 |
|
|
|
ISO 14001 |
|
|
|
Ostatní normy |
|
||
VDA 6,1 |
|
||
QS 9000 |
|
||
ASME |
|
||
AQAP |
|
||
API spec.01 |
|
||
EN 45000 |
|
||
EN 46000 |
|
4. Tato norma je zavedena v ….% části podniku.
Zavedeno |
|
|
celý podnik |
|
|
75 - 100 % |
|
|
do 75 % |
|
|
5. Rozhodnutí firmy k orientaci na TQM.
Rozhodnutí |
|
U šesti firem byly uvedeny dvě možnosti |
z vlastní iniciativy |
|
|
dosud se nerozhodla |
|
|
vlivem zákazníka |
|
|
jiný důvod |
|
|
situace na trhu |
|
|
vlivem majitele |
|
|
vlivem dodavatele |
|
6. V jaké míře je ve firmách znám Evropský model TQM.
Znalost modelu |
|
|
není znám |
|
|
znalost jen u části zaměstnanců |
|
|
obecně znám a akceptován |
|
|
Otázky 7 - 16 byly kladeny z úmyslem zjistit úroveň jednotlivých metod
a nástrojů používaných pro zajištění jakosti v jednotlivých podnicích a
firmách. Otázky byly zpracovány formou tabulky.
|
nevyužíváme. |
|||
|
|
|
||
Metoda |
Pro snazší vyhodnocení bylo jednotlivým úrovním přiřazeny hodnoty 1
až 4
|
nevyužíváme. |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
a bylo provedeno vyhodnocení. Výsledky jsou uvedeny rovněž formou tabulky kde: PRUM označuje průměrnou úroveň metody u firem využívající tuto metodu.
Příklad: PRUM - 1,56 ukazuje, že úroveň metody u firem, které ji využívají je mezi "velmi dobrou" a "dostačující".
7. Metody pro plánování a vytváření strategie podniku.
Metoda |
|
|
|
||
Plány jakosti |
|
|
|
||
SWOT analýza |
|
|
|
||
Podnikatelský plán |
|
|
|
||
Kontrolní plán |
|
|
|
||
Politika a cíle jakosti |
|
|
|
8. Metody a postupy používané při vývoji výrobků a procesů pro zajištění
budoucí jakosti.
Metoda |
|
|
|
||
FMEA |
|
|
|
||
HA |
|
|
|
||
QFD |
|
|
|
||
Design Review |
|
|
|
||
Analýza s. poruch |
|
|
|
||
Taguchiho metody |
|
|
|
||
COMFARE III |
|
|
|
9. Nástroje pro sledování a efektivní využívání finančních zdrojů.
Metoda |
|
|
|
||
Náklady na jakost u výrobce |
|
|
|
||
Náklady na životní cyklus |
|
|
|
||
Taguchiho ztrátová funkce |
|
|
|
10. Statistické metody a nástroje.
Metoda |
|
|
|
||
Vývojový diagram |
|
|
|
||
Paretová analýza |
|
|
|
||
Histogram |
|
|
|
||
Ishikawův diagram |
|
|
|
||
Kontrolní tabulky |
|
|
|
||
Hodnocení způsobilosti procesu |
|
|
|
||
Statistická přejímka |
|
|
|
||
Hodn. způsobilosti výrobního zařízení |
|
|
|
||
Hodnocení způsobilosti měřidel |
|
|
|
||
SPC |
|
|
|
||
Síťové grafy |
|
|
|
||
Bodové diagramy |
|
|
|
||
Maticový diagram |
|
|
|
||
Analýza údajů v matici |
|
|
|
||
Systémový diagram |
|
|
|
||
Diagram PDPC |
|
|
|
||
Diagram vzájemných vztahů |
|
|
|
||
Afinitní diagram |
|
|
|
11. Metody pro porovnávání s konkurencí.
Metoda |
|
|
|
Benchmarking |
|
|
|
Cenová srovnání |
|
|
|
12. Nástroje pro využití lidského potenciálu.
Metoda |
|
|
|
Brainstorming |
|
|
|
Brainwriting |
|
|
|
13. Využití týmové práce.
Metoda / způsob |
|
|
|
||
Kroužky jakosti |
|
|
|
||
Řešitelské týmy |
|
|
|
||
Centra excel. (CEE) |
|
|
|
14. Sledování spokojenosti a loajality.
Metoda |
|
|
|
||
Spokojenost zákazníků |
|
|
|
||
Spokojenost zaměstnanců |
|
|
|
15. Metody pro odhalování příležitostí ke zlepšování.
Metoda |
|
|
|
||
Samohodnocení |
|
|
|
||
Interní prověrky |
|
|
|
||
Analýzy hodnocení odběrateli. |
|
|
|
16. Metody a postupy pro sledování vlivu na společnost.
Metoda |
|
|
|
||
Environmentální audity |
|
|
|
||
Analýza rizik |
|
|
|
||
Rozvoj regionu |
|
|
|
Omluva: Omlouvám se všem, kterým v dotazníku chyběly otázky 17 až 19. Při konečné úpravě dotazníku došlo (z důvodu menší rozsáhlosti dotazníku) ke sloučení některých otázek. Bohužel jsem opomněl opravit číslování na třetí straně. Ve chvíli, kdy jsem na tuto chybu přišel, byly již rozeslány tři desítky dotazníků.
17. Počet hodin věnovaných ročně na vzdělávání (na jednoho
pracovníka).
Vzdělávání celkem |
|
|
|
Z toho na TQM |
|
|
|
||||||
Vrcholový management |
|
|
|
Vrcholový management |
|
|
|
||||||
Střední management |
|
|
|
Střední management |
|
|
|
||||||
Řadoví pracovníci |
|
|
|
Řadoví pracovníci |
|
|
|
18. Největší znalosti v oblasti TQM mají v současné době:
|
|
||||
Vrcholový management |
|
|
|||
Střední management |
|
|
|||
Vrchol. a střední management |
|
|
19. Vzdělávání pracovníků v oblasti TQM je prováděno:
Tento způsob využívá firem: | |
V podniku pracovníky odboru ŘJ |
|
V podniku externími školiteli |
|
Mimo podnik |
|
Jiná možnost |
|
20. Hodnocení úspěšnosti vzdělávání.
Postupy pro hodnocení |
|
|
||
ano |
|
|
||
ne |
|
|
21. Bariéry v prosazování filozofie TQM ve firmách.
Bariéry |
|
Neznalost a nepochopení TQM |
|
Ekonomické podmínky |
|
Vrcholové vedení (nezájem, malá podpora) |
|
Nechuť, nezájem, nedůvěra, nedostatek nadšení. |
|
Špatná kultura podniku, org. struktura, komunikace. |
|
Nevyjasněné vlastnické vztahy. |
|
Nedostatečně fungující systém dle ISO 900x |
|
Nedostatek času na školení. |
|
Malý tlak zákazníků. |
|
Dodavatelé, subdodavatelé. |
|
Obavy z byrokracie. |
|
Příprava na jiný systém (VDA 6,1; ISO14001, QS9000). |
|
Malý důraz na prevenci. |
|
Malý tlak na výcvik zaměstnanců. |
|
22. Náměty pro oblast vzdělávání zaměstnanců k TQM.
Zaměřit se na: |
|
Praktické příklady - přínosy z uplatňování principů TQM. |
|
Motivace pracovníků. |
|
Získat pracovníky k dobrovolnému a svobodnému plnění cílů firmy. |
|
Pracovní stáže u firem, které již TQM principy uplatňují. |
|
Podpora týmové práce. |
|
Zvýšit u pracovníků znalosti metod a jejich využití v praxi. |
|
Problematika EMS |
|
Zakomponovat TQM jako součást managementu. |
|
Komunikace |
|
Firemní kultura |
|
Plánované a dobře cílené vzdělávací akce. |
|
23. Co by měli znát absolventi VŠ z oblasti managementu jakosti.
Metody a nástroje ŘJ |
|
Normy ISO, QS, VDA 6,1 - požadavky. |
|
Statistické metody |
|
Praktické uplatnění SJ a filozofie J |
|
Komunikace |
|
Co je systém jakosti, filozofie, požadavky - obecně. |
|
Schopnost týmové a skupinové práce. |
|
Ekonomické řízení |
|
Praktické zkuš. studentů z praxe (stáže, semináře, diplom. práce v podniku) |
|
Teorie managementu - obecně. |
|
Metrologie. |
|
Plánování nákladů na jakost. |
|
Znalosti o interních prověrkách a auditech. |
|
Motivovat ostatní pracovníky, psychologie. |
|
Tvorba plánu jakosti. |
|
Dokumentace k systému jakosti. |
|
Zpracování dat. |
|
Řízení projektu. |
|
Efektivní využívání zdrojů. |
|
Metody průmyslového inženýrství. |
|
Závěr:
V letošním roce nám zaslalo vyplněný dotazník 43 firem. To je sice
méně než v loňském roce, ale za to drtivá většina firem již má zaveden
systém dle normy ISO 900x, popř. ISO 14000. Většina z nich se snaží o uplatňování
principů TQM v praxi. Lze pozorovat výrazný nárůst (oproti loňským výsledkům)
ve sledování spokojenosti zákazníků a zaměstnanců.