Ing. Martin Dudek
Katedra kontroly a řízení jakosti, VŠB-TU Ostrava
S hodnocením způsobilosti se lze poměrně často setkat u organizací,
pro které je systém zabezpečování jakosti běžnou záležitostí. Běžně se
díky uplatňování statistických metod hodnotí způsobilost výrobního procesu,
způsobilost výrobního zařízení a způsobilost měřidel. Tato způsobilost
se posuzuje podle vypočtených indexů způsobilosti. S hodnocením způsobilosti
zaměstnanců je to podstatně horší. Jen málo organizací v České republice
provádí hodnocení způsobilosti zaměstnanců. A jen ojediněle se najdou organizace,
které mají vypracovaný jednotný postup, metodu nebo směrnici pro pravidelné
hodnocení způsobilosti všech zaměstnanců. Většinou se hodnocení
způsobilosti týká pouze vybrané části zaměstnanců.
Způsobilost zaměstnance lze definovat jako schopnost zaměstnance
plnit zadané úkoly způsobem odpovídajícím požadavkům pro danou funkci (tj.
v požadované kvalitě, čase a při dodržení všech pravidel souvisejících
se zadanou prací) při využití všech svých znalostí a dovedností.
U středního a vrcholového managementu můžeme způsobilost posuzovat jako:
Organizace, která chce uplatňovat principy TQM a používá pro samohodnocení
anebo srovnávání se s konkurencí EFQM model výjimečnosti, je nucena zabývat
se posuzováním znalostí a dovedností svých zaměstnanců. Kritérium „Lidé“
v EFQM modelu výjimečnosti se zabývá řízením, rozvíjením a uvolňováním
znalostí a celkového potenciálu zaměstnanců organizace - včetně jednotlivců
a týmů - jakož i plánováním rozvoje lidských zdrojů při naplňování politiky
a strategie, a v zájmu efektivního vykonávání procesů. V dílčím kritériu
3b se hodnotí, jak jsou znalosti a kompetence lidí identifikovány, udržovány
a rozvíjeny.
S příchodem norem ISO 9000:2000 se posuzování způsobilosti
zaměstnanců stane aktuální i pro organizace, které mají zaveden systém
jakosti podle norem ČSN ISO ř. 9000 a budou pochopitelně nuceny svůj systém
zabezpečování jakosti přizpůsobit novým požadavkům.
V kapitole 6.2.1 normy ISO 9001:2000 s názvem „Pověření pracovníků“, je uvedeno:
A dále v kapitole 6.2.2 s názvem „Výcvik, povědomí a způsobilost“, je v bodě a) uvedeno:
V navrhované normě ISO 9004:2000 (Směrnice pro zlepšování) je v kapitole 6.2.1 „Zapojení pracovníků" mimo jiné uvedeno:
A dále v kapitole 6.2.2.1 s názvem „Odborná způsobilost" je uvedeno: Co se týká identifikace a posuzování způsobilosti zaměstnanců u našich
organizací, lze výstižně použít jedno anglické úsloví, které říká: Dosud většina organizací neměla důvod zabývat se plošným posuzováním
způsobilosti svých zaměstnanců. Jednou z možností, která byla dosud využívána
pro posouzení způsobilosti, byla a je personální certifikace pro vybrané
funkce.
Jednou z možností, jak ověřovat způsobilost lidských zdrojů
je certifikace personálu. Certifikaci provádějí certifikační místa, která
musí být akreditována u národního akreditačního orgánu. V České republice
akreditaci provádí Český institut pro akreditaci (ČIA).
Certifikaci personálu lze chápat jako nezávislé
posuzování způsobilosti pracovníků zastávat určitou funkci.[4]
Nezávislost posuzování je garantována především tím, že
certifikace personálu je zásadně vykonávána institucemi, které samy neorganizují
vzdělávací programy a jsou pro činnosti personální certifikace obecně uznány
(akreditovány).
Z možných přístupů k certifikaci jsou významné zejména následující dva:
Certifikace personálu v modelu City and Guilds
Náročnost budování systému jakosti dle koncepce ISO a účinnost jejich
certifikace podle norem ISO řady 9000 neodpovídá přesně filozofii TQM.
Organizace, které se nespokojí pouze s koncepcí ISO, ale chtějí se vydat
na cestu k TQM musí splňovat mnohem náročnější kritéria, zejména pak v
oblasti lidských zdrojů. S příchodem norem ISO ř. 9000:2000 se však nároky
na lidské zdroje podstatně zvýši i v systémech jakosti řídících se těmito
normami.
V Evropě se certifikací personálu pro management jakosti zabývá EOQ
(European Organization for Quality). Ta se snaží o sjednocení podmínek
certifikace v rámci celé Evropy a v roce 1994 vypracovala a zveřejnila
tzv. Harmonizované schéma pro registraci a certifikaci personálu v oblasti
managementu jakosti. Tato nejstarší organizace zabývající se jakostí zastřešuje
národní certifikační orgány pro certifikaci personálu v celé Evropě. Je
třeba uvést, že certifikace personálu je prováděna jen na národních úrovních.
Schéma definuje požadavky a postupy pro tři funkce:
Žadatelé o certifikát na některou z funkcí musí splňovat
předem daná kvalifikační kritéria, zahrnující:
Věkové omezení není schématem stanoveno.
Od 1. 1. 1997 platí přísnější pravidla pro získáni certifikátu.
Např. certifikát na auditora jakosti může získat pouze ten, kdo již má
certifikát na manažera nebo odborníka jakosti.
Samotnou certifikaci vykonávají certifikační orgány, splňující
požadavky normy ČSN EN 45013, pro tyto účely akreditované národním akreditačním
orgánem (tj. Českým institutem pro akreditaci) a opět uznané EOQ.
Certifikační zkouška má zásadně písemnou a ústní část.
V písemné části je nutné odpovědět na určitý počet testových otázek a vypočítat
příklady z oblasti statistických metod. Ústní část obsahuje obhajobu projektové
práce, rozpravu před hodnotící komisí a řešení případových studií.
Platnost certifikátu je tři roky a u funkcí manažer jakosti
a odborník jakosti může být prodloužena maximálně jednou na další tři roky.
Certifikát auditora jakosti nemůže být prolongován.
V České republice pracuje v současnosti několik certifikačních orgánů pro
certifikaci personálu, akreditovaných Českým institutem pro akreditaci.
Tyto certifikační orgány zajišťují certifikaci pro různé funkce. Pro oblast
managementu jakosti to například mohou být:
Certifikaci personálu lze obvykle provádět jen pro
vybrané funkce a tedy pro omezený počet zaměstnanců. A jak již bylo zmíněno
s příchodem norem ISO ř. 9000:2000 se stane aktuální posuzování způsobilosti
všech zaměstnanců.
Jednou z možností, jak
identifikovat a posuzovat způsobilost všech zaměstnanců organizace, je
provádět pravidelné (nejlépe každoroční) hodnocení způsobilosti zaměstnanců
podle jednotného modelu. Obecný model hodnocení způsobilosti zaměstnance
Hodnocení způsobilosti zaměstnance rozhodně nelze chápat jako hodnocení
zaměstnance podle dosahovaných výsledků. Při hodnocení způsobilosti zaměstnance
je nutné přihlížet k současným i budoucím potřebám organizace. Při tomto
hodnocení by se mělo prokázat, jaké má zaměstnanec znalosti a dovednosti,
a jak tyto znalosti a dovednosti uplatňuje při své práci.
Zde je navržen model, kde se způsobilost zaměstnance hodnotí podle deseti
základních kritérií:
Každé kriterium je vhodné ocenit 100 body. Pro hodnocení jednotlivých
funkcí je vhodné každé kritérium rozdělit na dílčí subkritéria, podle kterých
pak lze objektivněji zaměstnance hodnotit. Každé subkritérium má přiděleno
část ze sta bodů vyčleněných pro dané kritérium. Součet bodů za subkritéria
v rámci jednoho kritéria musí činit sto bodů. Každá funkce může mít pochopitelně
nadefinována jiná subkritéria a i jejich počet může být různý.
Je naprosto zřejmé, že jednotlivá kritéria budou mít u různých funkcí
různou váhu, respektive bude na ně kladen jiný důraz. Například u personálního
ředitele bude kladen větší důraz na schopnost jednat s lidmi než na technické
znalosti a dovednosti, u automechanika budou důležitější technické znalosti
a dovednosti než manažérské schopnosti apod. Aby byla zajištěna objektivita
hodnocení a tím i důvěryhodnost získaných výsledků je vhodné pro každou
funkci určit váhu jednotlivých kritérií pomocí koeficientu. Součet všech
koeficientů musí být roven 10, neboť celkem máme 10 kritérií, podle kterých
hodnotíme.
Výsledné hodnocení pro jedno kritérium tedy získáme: bodový zisk pro
příslušné kritérium * příslušný koeficient. Součtem těchto výsledných hodnocení
získáme celkový počet bodů, na jehož základě posoudíme způsobilost daného
zaměstnance. Maximálně může zaměstnanec obdržet 1000 bodů.
Model takového hodnocení lze názorně zobrazit pomocí tabulky, která
může sloužit jako formulář pro hodnocení jednotlivých zaměstnanců a měla
by být součástí dokumentace pro každou funkci. Viz
příloha
Postup hodnocení
Hodnocení způsobilosti zaměstnance provádí jeho nejbližší nadřízený.
Toto hodnocení by mělo být prováděno nejméně jedenkrát za rok.
Při hodnocení zaměstnance se postupuje po jednotlivých kritériích a
sleduje se, jaké má zaměstnanec znalosti a zejména, jak je využívá při
své práci. Přidělování bodů pro jednotlivá kritéria se provádí podle zvolené
stupnicí. Například může být zvolena stupnic:
0 bodů - žádné znalosti (dovednosti, schopnosti, apod.)
Například u kritéria 3 „Znalost metod a nástrojů pro zlepšování“ by
mezi subkritéria mohla být mimo jiné zařazena i Paretova analýza s přidělenými
20 body. Pokud by hodnotitel ocenil znalosti zaměstnance stupněm „znalosti
dobré“, byl by bodový zisk za toto subkritérium 12 bodů.
Je nutné, aby byl stanoven minimální počet bodů, které zaměstnanec musí
získat u jednotlivých kritérií, aby byl považován za způsobilého, bez ohledu
na bodový zisk v dalších kritériích. V tomto použitém modelu (kde maximální
bodový zisk pro jednotlivá kritéria tvoří 100 bodů) lze například navrhnout
jako minimum pro každé kritérium zisk 65 bodů. Což je 1/10 z celkového
počtu bodů, který určuje hranici, kdy ještě lze zaměstnance považovat za
způsobilého (viz dále). 1/10 proto, že je definováno deset kritérií.
Bodové hodnocení pro jednotlivá kritéria se vynásobí koeficientem určujících
jejich váhu a výsledek se zapíše do posledního (výsledného) sloupce. Hodnoty
tohoto výsledného sloupce se sečtou, čímž se získá hodnota určující způsobilost
zaměstnance. Maximální hodnota tedy může činit 1000 bodů. Minimální hodnotu
určující, že dotyčný zaměstnanec je považován za způsobilého, si může stanovit
každá organizace podle svého uvážení. Měla by ale být stejná pro všechny
zaměstnance. Za doporučenou hodnotu lze považovat zisk přibližně 2/3 bodů
– tj. 650 bodů. 2/3 kritérium se například využívá i při personální certifikaci.
Některé výjimečné situace při hodnocení způsobilosti zaměstnanců
Příklad 1
Čerstvý absolvent vysoké školy nemůže být považován za
nezpůsobilého, je-li v kritériu 4 „Praxe“ ohodnocen 0 body, protože neměl
možnost získat praxi (snad s výjimkou praxe, kterou absolvoval během studia).
Aby však tato skutečnost negativně neovlivnila celkové hodnocení, je dobré
udělit v tomto kritériu počet bodů, který je desetinou minimální hodnoty
určující celkovou způsobilost zaměstnance (v tomto případě to je 65 bodů).
Příklad 2
Jiná situace může nastat například u funkce „řidič nákladního
vozidla“. Považujeme-li za odbornou znalost znalost dopravních předpisů
a schopnost řídit nákladní vozidlo, která musí být doložena patřičným řidičským
oprávněním, je nutné, aby v kritériu 1 „Odborné znalosti“ obdržel hodnocený
zaměstnanec plný počet bodů tj. 10. Stěží by mohl být za způsobilého považován
zaměstnanec, které by sice byl schopný řídit nákladní automobil, ale nevlastnil
by patřičné řidičské oprávnění. Nic by ani nezměnila situace, kdyby v ostatních
kritériích obdržel plný počet bodů.
Příklad 3
Organizace si může pro hranici způsobilosti pro jednotlivá
kritéria stanovit i nižší počet bodů, než je 1/10 celkového počtu. Tento
stanovený počet však musí být stejný pro všechna kritéria. Zaměstnanec
by pak musel v jiných kritériích získat o to více bodů, aby získal dostatečný
celkový počet bodů, který ho uzná způsobilým. To by nebyl problém. Organizace
by mohla mít např. definovanou hranici pro jednotlivá kritéria 50 bodů
a pro celkovou způsobilost hranici 650 bodů.
Problém by nastal ve chvíli, kdyby zaměstnanec získal
ve všech kritériích hodnocení v rozmezí 50 – 65 bodů. Byl by tedy ve všech
kritériích způsobilý, ale celkově by za způsobilého nemohl být považován,
neboť by nedosáhl hranice 650 bodů. Toto je spíše extrémní případ, který
má malou pravděpodobnost, že by v praxi nastal. Kdyby nastal, je velmi
pravděpodobné, že by se organizace s takovýmto zaměstnancem „rozešla“,
nebo by ho přeřadila na jinou funkci.
Definování hranice, pro posouzení způsobilosti u jednotlivých
kritérií, nižší než 1/10 celkového počtu má smysl u některých dělnických
profesí, kde nelze očekávat vysokou způsobilost např. k manažerským schopnostem,
ale o to více se očekává způsobilost např. k technickým znalostem a dovednostem.
Závěrečné shrnutí
Význam hodnocení způsobilosti zaměstnanců spočívá v tom, že:
1) Organizace získá informace o tom, co vlastně její zaměstnanci
doopravdy „vědí“. Pokud má dostupné informace, může povést srovnání s konkurencí
(Benchmarking).
V tomto příspěvku byly rozebírány dva přístupy k hodnocení
způsobilosti:
* Personální certifikace, jejíž výhodou je nestranné posouzení
ze strany certifikačního orgánu. Nevýhody spočívají v omezeném množství
funkcí, pro které se lze certifikovat a vyšších finančních nákladech.
* Obecný model hodnocení způsobilosti zaměstnance, jehož
výhodou je, že ho lze použít prakticky pro všechny pracovní funkce v organizaci.
Další výhodou je, že získáváme pravidelně informace o úrovni znalostí a
dovedností každého zaměstnance, na základě kterých lze naplánovat další
rozvoj a vzdělávání zaměstnance. Nevýhodou je, že lze obtížně použít pro
hodnocení vrcholového vedení.
Který způsob hodnocení způsobilosti firma pro jednotlivé
funkce použije, záleží pouze na jejím rozhodnutí.
Obecně lze doporučit použít obecný model hodnocení způsobilosti
pro dělnické profese, technické pracovníky, mistry a obecně pracovníky
na střední úrovni řízení. U vybraných funkcí lze nechat vybrané zaměstnance
certifikovat nezávislou certifikační organizací.
U vrcholového vedení organizace a vybraných vedoucích
zaměstnanců lze jednoznačně doporučit certifikaci nezávislou certifikační
organizací. Zejména proto, že organizace obvykle nemá dostatečně kvalifikovaného
zaměstnance, který by byl schopen posoudit odborné znalosti těchto zaměstnanců
a současně zachovat nestrannost.
Každá organizace si musí také uvědomit, že i dostatečně
způsobilí zaměstnanci nemusí odvést dobrou práci, nejsou-li jim vytvořeny
potřebné podmínky k práci. Je tedy nutné zabývat se způsobilostí pracovního
prostředí a to zejména z hlediska:
Závěrem je vhodné zdůraznit, že pro organizaci je způsobilost
zaměstnanců naprostou nutností, chce-li obstát v tvrdém konkurenčním prostředí.
Literatura:
[1] NENADÁL, J.: Inovovaný model EFQM - orientace na výjimečnost.
Kvalita 3-4/1999. 1999. str. 17 - 20.
Kontakt na autora:
Hodnocení způsobilosti zaměstnance umožňuje posoudit, zda
je zaměstnanec schopen vykonávat danou práci dobře.
„Pracovníci, kteří jsou pověřeni odpovědnostmi definovanými
v systému řízení jakosti, musí být způsobilí na základě aplikovaného vzdělání,
výcviku, dovedností a zkušeností".
„Organizace musí identifikovat potřeby týkající se způsobilosti pracovníků, kteří provádějí
činnosti ovlivňující jakost".
„Organizace má v zájmu dosahování cílů a stimulování inovací podporovat zapojení svých
pracovníků prostřednictvím identifikování potřeb z hlediska odborné způsobilosti
pro každou činnost v procesu".
„Organizace
má identifikovat odbornou způsobilost potřebnou pro každou činnost, která
ovlivňuje její výkonnost, má posoudit odbornou způsobilost svých pracovníků,
kteří tyto činnosti vykonávají, a vyvinout plány na vyplnění všech mezer.Tato
identifikace má být založena na analýze současných a očekávaných potřeb
organizace ve srovnání se skutečnou odbornou způsobilostí jejich pracovníků".
[2]
„Problem
is that they don´t know what they know.. (problém je, že nevědí co vědí..)
[3]
Certifikace personálu
a) certifikace personálu v modelu City and Guilds
b) certifikace personálu dle harmonizovaného schématu EOQ.
Bližší informace naleznete
zde.
Certifikace personálu dle harmonizovaného schématu EOQ
a) obecné vzdělání (vysokoškolské, resp. ekvivalentní)
b) praxe v oboru (s přesně vymezenou dobou praxe v oblasti řízení jakosti)
c) speciálního vzdělávání v řízení jakosti (až 200 hod. kurzy mimo vysoké školy)
d) plnění dalších požadavků na auditory jakosti v souladu s normou ČSN ISO 10011-2.
Princip navrženého modelu pro hodnocení způsobilosti zaměstnance
1) Odborné znalosti a dovednosti (dosažené vzdělání, certifikace, osvědčení)
2) Technické znalosti a dovednosti (obsluha strojů a zařízení)
3) Znalost metod a nástrojů pro zlepšování
4) Praxe
5) Manažérské schopnosti (rozhodovací schopnosti, kritické uvažování,
organizační schopnosti, sebekontrola, a další)
6) Schopnost nést zodpovědnost
7) Schopnost jednat s lidmi (např. získání zákazníků)
8) Schopnost týmové práce
9) Znalost interních postupů, předpisů, směrnic, norem, apod.
10) Znalost externích předpisů, vyhlášek, norem, apod.
20 bodů – nedostatečné znalosti
40 bodů – malé znalosti
60 bodů – dobré znalosti
80 bodů – velmi dobré znalosti
100 bodů – výborné znalosti.
U subkritérií by byla obdobným způsobem uplatněna zvolená stupnice.
Pochopitelně bodové hodnocení by bylo jiné.
2) Výsledky hodnocení jsou ideálním podkladem pro plánování
rozvoje a vzdělávání zaměstnanců.
3) Budou naplněny požadavky norem ISO 9000:2000.
4) Je nutností pro organizaci, která chce uplatňovat
principy TQM na bázi EFQM modelu výjimečnosti.
- bezpečnosti
- hygieny
- komunikace
- mezilidských vztahů
- náročnosti ovládat stroje a zařízení, apod.
[2] KOLEKTIV: Komentované vydání návrhu norem ISO/DIS
9000:2000, ISO/DIS 9001:2000, ISO/DIS 9004:2000. Praha 2000. Český normalizační
institut. 233 stran.
[3] STÝBLO, J.: Moderní personalistika – trendy,inspirace,
výzvy. Praha 1998. Grada. 1 vydání. 144 stran.
[4] NENADÁL, J.: Certifikace personálu a její role v
řízení lidských zdrojů. Q Magazín č. 1/2000, http://www.fmmi.vsb.cz/639/ce01-cz.htm.
Martin.Dudek@cbox.cz